A journey through the image: from logos to iconophotological formation

Authors

  • Antônio Jackson de Souza Brandão

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482197

Keywords:

Renaissance, Baroque, Photograp, Mimesis, Iconophotology

Abstract

The article will approach some information concerning the image throughout a human history as the appearing of lógos (from elements of the nature), the search for realism in Renaissance painting and the establishment of the photograph. For this, it is necessary to list some concepts: the importance of the mimesis for 16th and 17th centuries; the role of techné in the art; the mimetic interruption and the search of the truth praised by the romantics; the appearing and the fullness of the photographic image; the release of the painting from avant-garde movements and the application of de Iconophotology concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antônio Jackson de Souza Brandão

Doutor (Iconofotologia do Barroco alemão) em Literatura alemã, Universidade de São Paulo

References

AUERBACH, Erich. Mímese: a representação da realidade na literatura ocidental. São Paulo, Perspectiva, 2004.

BRANDÃO, Antônio Jackson S. Iconofotologia do Barroco alemão, 2008, Tese (Literatura), USP, São Paulo.

_________________. “Sistemas de representação na arte barroca”, in Revista Eutomia, UFPE, 2008.

_________________. “Aspectos da Linguagem fotográfica: do Renascimento à Era Digital“, in Travessias, Unioeste, 2009.

CARONE NETO, Modesto. Metáfora e montagem. São Paulo, Perspectiva, 1974.

CARVALHO, Nelly de. Publicidade: a linguagem da sedução. 2ª ed. São Paulo, Ática, 1998.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. 7ª ed. São Paulo, Ática, 2000.

COHEN, Jean. Estrutura da linguagem poética. São Paulo, Cultrix, 1978.

COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre, Ed. UFRGS, 2003

CRAIA, Eladio C. Pablo. Gilles Deleuze e a questão da técnica, 2003, Tese (Filosofia), Unicamp, Campinas.

DUARTE, Rodrigo. FIGUEIREDO, Virgínia (org.) Mímese e expressão. Belo Horizonte, Ed. UFMG, 2001.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas, Papirus, 2006.

FIGUEIREDO, Fidelino de. A luta pela expressão: prolegômenos para uma filosofia da literatura. 3ª ed. São Paulo, Cultrix, 1973

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. Lisboa, Portugália-Martins Fontes, 1966.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo, Cia das Letras, 1989.

GUIMARÃES, César. Imagens da memória: entre o legível e o visível. Belo Horizonte, Fale/UFMG, 1997.

KRAUSS, Rolf. H. Photographie & Literatur. Zur photographischen Wahrnehmung in der deutschsprachigen Literatur des neunzehnten Jahrhunderts. Ostfildern, Hatje Cantz Verlag, 2000.

LESSING, Gotthold E. Laocoonte ou sobre as fronteiras da pintura e da poesia. São Paulo, Iluminuras, 1998.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: introdução à fotografia. São Paulo, Brasiliense, 1984.

MARAVALL, José Antonio. A cultura do Barroco: análise de uma estrutura histórica. São Paulo, 1997.

MARCONDES, Pyr. RAMOS, Ricardo. 200 anos de propaganda no Brasil: do reclame ao cyber-anúncio. São Paulo, Meio & Mensagem, 1995.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. São Paulo, Perspectiva, 2001.

PAZ, Octavio. Signos em rotação. São Paulo, Perspectiva, 1976.

PRAZ, Mário. Imágenes del Barroco (estúdios de emblemática).

Madrid, Ed. Siruela, 1989.

__________. Literatura e artes visuais. São Paulo, Cultrix, 1982.

REBOUL, Olivier. O slogan. São Paulo, Cultrix, s/d.

RIPA, Cesare. Iconología (Prólogo de Adita Allo Manero). Tomo l. Madrid, Akal, s/d.

___________. Iconología. Tomo II. Madrid, akal, 1987.

SAUSSURE, Ferdinand de. Curso de lingüística geral. São Paulo, Cultrix, 2006.

SONTAG, Susan. Ensaios sobre fotografia. Lisboa, Publicações Dom Quixote, 1986.

SCHØLLHAMMER, KARL. E. “Regimes representativos da modernidade“. In Alceu, v. I, n. 2, Rio de Janeiro, 28-41, 2001.

STELZER, Otto. Arte y fotografia: contactos, influencias y efectos. Barcelona, Gustavo Gili, 1981.

VELOSO, Cláudio W. Aristóteles mimético. Discurso Editorial, 2004.

Published

2010-10-25

How to Cite

Brandão, A. J. de S. (2010). A journey through the image: from logos to iconophotological formation. Revista Digital Do LAV, 3(3), 013–038. https://doi.org/10.5902/198373482197