From the windows of the soul to cyberspace: Virtual learning environment in visual arts

Authors

  • Ana Zeferina Ferreira Maio Professora Adjunta do Departamento de Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande
  • Lidiane Fonseca Dutra

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482160

Keywords:

Virtual environment for collaborative learning, Visual perception, Aesthetic education, Creation processes, Information and communications technologies

Abstract

This article describes the creation of Virtual learning environment in Visual Arts, of Universidade Federal do Rio Grande - FURG. For that, has the theoretical reference and technological structure that support the learning process in collaborative environment. It is grounded in Problem Based Learning and the potential of information technologies and communication. It addresses the methodology adopted in developing the environment and finishes analyzing the results so far achieved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lidiane Fonseca Dutra

Acadêmica do Curso de Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande

References

ALVES, Rubem. A educação dos sentidos e mais. Campinas: Verus Editora, 2005.

AUMONT, Jacques. A imagem. São Paulo: Papirus, 2006.

BELLONI, Maria Luiza. Educação à distância. Campinas: Autores Associados, 1999.

DUARTE JUNIOR, João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar Edições, 2003.

LENZI, Teresa. A indagação como via de acesso à obra de Evgen Bavcar, um fazedor de imagens. Artexto, Rio Grande, n. 13, p. 35-42, 2002.

MEIRA, Marly. Filosofia da criação: reflexões sobre o sentido do sensível. Porto Alegre: Mediação, 2003.

OSTROWER, Fayga. A sensibilidade do intelecto. Rio de Janeiro: Campus, 1998.

SALLES, Cecilia Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP: Annablume, 1998.

Published

2010-10-25

How to Cite

Maio, A. Z. F., & Dutra, L. F. (2010). From the windows of the soul to cyberspace: Virtual learning environment in visual arts. Revista Digital Do LAV, 1(1), 183–200. https://doi.org/10.5902/198373482160