Reflexões sobre imagens em sala de aula

Authors

  • Aline Da Silveira Becker Mestranda do PPGEdu/UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482159

Keywords:

Visual Culture, Images, Childhood

Abstract

The images what they dwell a classroom haven't you confines that one as the teachers they bring about to his classes. They are multiple and of different origins. What posture us teachers from Basic Education we've before their? Ignores or cohabit with they - what attitude is the most adequate and wherefore? We need consider the divers questions involved in that I sue.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALZER, Luiz André; CLAUDINO, Mariana. Almanaque Anos 80: Lembranças e Curiosidades de uma década muito divertida. Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.

BERGER, John. Modos de Ver. Lisboa: Edições 70/Martins Fontes, 1982.

CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Educação e Cultura Visual: Uma trama entre imagem e infância. Tese de Doutoramento. Porto Alegre, UFRGS, 2005.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Nomeações do “outro” Jovem na Cultura Midiática. In: Colóquio sobre questões curriculares, 7, 2006, Braga; Colóquio Luso-brasileiro sobre questões curriculares, 3, 2006, Braga. Globalização e (Des)igualdades: os desafios

curriculares: actas. Braga: Universidade do Minho, 2006. 1 CD-ROM. P.842-858.

GIROUX, Henry. Memória e Pedagogia no maravilhoso mundo Disney. IN: Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes,

GOUVÊA, Maria Cristina Soares de. Infância, Memória e Cinema: nas Imagens das origens a origem da Imagem. In: LARROSA, Jorge; CASTRO TEIXEIRA, Inês Assunção de; LOPES, José de Souza Miguel. A Infância vai ao Cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

HALL, Stuart. Identidades Culturais na Pós-Modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: Proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

______. Cultura Visual, Mudança Educativa e Projeto de Trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

RICHARD, Nelly. Estudios Visuales y Políticas de la Mirada. IN: DUSSEL, Inês; GUTIERREZ, Daniela (Org.) Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen. Buenos Aires: Flacso, OSDE, 2006.

ROSE, Gillian. Visual Methodologies: Na Introduction to the interpretation of visual materials. London: SAGE Publications, 2001.

STEINBERG, Shirley: KINCHELOE, Joe (org) Cultura Infantil: A Construção Corporativa da Infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

______. Kindercultura: a construção corporativa da infância pelas grandes corporações. IN: SILVA, Luis (org.) Identidade Social e Construção de Conhecimento. Porto Alegre: SMED, 1997.

VAN GOGH, Vincent. Cartas a Théo. Porto Alegre, L&PM, 2002.

WOLF, Francis. Por trás do Espetáculo: O Poder das Imagens. IN: NOVAES, Adauto (org.) Muito além do Espetáculo. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2005.

BERGMAN, Ingmar. Fanny e Alexander. Produção de Jörn Donner. Direção de Ingmar Bergman. Suécia/França/Alemanha. Cinematograph AB, 1982. DVD, 188 minutos. Drama. Colorido.

KROFFT, Marty. O Elo Perdido. Produção e direção de Sid e Marty Krofft. Estados Unidos, Sid & Marty Krofft Television Productions, 1974 – 1977. DVD, 305 minutos – 43 episódios. Aventura. Colorido.

SPIELBERG, Steven. Gremlins. Produzido por Steven Spielberg. Dirigido por Joe Dante. Estados Unidos, Warner Bros, 1984. DVD, 106 minutos. Terror. Colorido.

Published

2010-10-25

How to Cite

Becker, A. D. S. (2010). Reflexões sobre imagens em sala de aula. Revista Digital Do LAV, 1(1), 045–057. https://doi.org/10.5902/198373482159