Images of the city and images of oneself in Art Education

Authors

  • Ronaldo Oliveira Universidade Estadual de Londrina, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734819866

Keywords:

Urban landscape, Art teaching, Presence methodology

Abstract

This article presents reflections on the methodology of Art Education in which the city and its environment become important aspects in learning. Based on an Art Education interference (a case study) that was developed with public school students in the district of Irerê, in Londrina, State of Paraná – Brazil, a proposition was developed, whose main purpose was to establish links between the students and the urban and rural space in which they live, so that, as Yi-FuTuan argues, the space be transformed into a place. For traditional approaches in Education, readings and re-readings of art history images are the center of teaching and learning processes, while histories and voices of those who see, read and experience learning are disregarded. By emphasizing the personal universe of the subject, this research points to the possibility of what we have named presence methodology. Such a methodology is concerned with the student taking a major part in the processes of art education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ronaldo Oliveira, Universidade Estadual de Londrina, Paraná

Professor Adjunto "C" da Universidade Estadual de Londrina, no Departamento de Arte Visual

References

ARTEVIDA UTIL. Entrevista com Monica Nador concedida a David Sperling, São Carlos, RISCO: Revista de Pesquisa em Arquitetura e Urbanismo, EESC, USP, 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/risco/article/viewFile/44677/48299. Acesso em: 24/02/2014.

BARILARO, Javier. Entrevista. Disponível em: http://www.forumpermanente.org/rede/numero/rev-Numero Oito/

oitoentrevistacartonera. Acesso em: 09/12/2014.

BOURRIAUD, Nicolas. “Estética Relacional”, a política das relações. In: LAGNADO, Lisette. 27ª Bienal de São Paulo– Seminários. Rio de Janeiro: Cobogó, 2006.

LAGNADO, Lisette. Apresentação dos seminários. IN: FIALHO, Ana Letícia e KUNSCH, Graziela.(Orgs) Relatos Críticos Seminários da 27ª Bienal de São Paulo. São Paulo: Hedra, 2011.

LAGNADO, Lisette e PEDROSA, Adriano. (Orgs) Como viver junto - catálogo da 27ª bienal de São Paulo. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

LAGNADO, Lisette, PEDROSA, Adriano, FREIRE, Cristina, MARTINEZ Rosa, ROCA, José e VOLZ, Jochen (Orgs.) 27ª Bienal de São Paulo – Seminários. Rio de Janeiro: Cobogó, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido, 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FERRARA, Lucrécia. D’Alessio. As Cidades Ilegíveis - Percepção Ambiental e Cidadania. Percepção Ambiental: a experiência brasileira. São Carlos: EdUFSCar 1996.

GABLIK, Suzi. Estética Conectiva: A Arte depois do Individualismo. In: ________. O Desfazer da Suzi Gablik Modernista. In: GUINSBURG, J. BARBOSA, Ana M. (Orgs). O Pós Modernismo. São Paulo: Perspectiva. p. 623-627, 2005.

GALVANI, Mara Aparecida Magero. Leitura da imagem: resgatando a história e ampliado possibilidades. Educação & Realidade v.30, n.2, pp. 143-164, 2005.

GENNARI, Mario. Semântica de la ciudad y educación, pedagogía de la ciudad. Barcelona: Herder, 1998.

KEHL, Maria Rita. O olhar no olho do outro. In: LAGNADO, Lisette. 27ª Bienal de São Paulo– Seminários. Rio de Janeiro: Cobogó, 2006.

LIMA, Andréa Terra. A Estética do (in) desejável: Uma Margem Catadora. (Trabalho de Conclusão de Curso). Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.

NADOR, Monica. Paredes pintadas, drops, 2002. Disponível em: http://www.vitruvius.com.br/revistas/read/drops/02.004/1584. Acesso em: 18/02/2014.

OLIVEIRA, Ronaldo Alexandre de. Produzir Arte, Produzir educação na dimensão da estética conectiva e da arte relacional. Projeto de Pesquisa Cadastrado na PROPPG/UEL,(7800) Londrina: UEL, 2013.

TUAN, Yi-Fu. Lugar e espaço: a perspectiva de experiência. São Paulo: DiFEL, 1983.

TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes e valores do meio ambiente. Londrina: Eduel, 2012.

Projeto Eloísa Cartonera: http://www.Eloísacartonera.com.ar

Jardim Mirian Arte Clube- JAMAC http://jamac.org.br/

Luciana Brito Galeria de Arte: http://www.lucianabritogaleria.com.br/artists/26

Published

2015-08-30

How to Cite

Oliveira, R. (2015). Images of the city and images of oneself in Art Education. Revista Digital Do LAV, 080–103. https://doi.org/10.5902/1983734819866

Issue

Section

Dossiê: Repensar os Fundamentos da Educação das Artes na Contemporaneidade