“Historycizing” myself: Moments/movements of an autobiographical and narrative research

Authors

  • Luiz Carlos Pinheiro Ferreira

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734817858

Keywords:

Autobiography, Narrative, Experience, Visual arts

Abstract

The text, of autobiographical character and with emphasis in narrative fragments, presents part of a doctoral research concluded in the Art and Visual Culture Graduate Program of the Faculty of Visual Arts at the Federal University of Goiás, Brazil. The partial results are organized in research moments/movements in an autobiographical narrative that focus life aspects through a rear mirror, constructing reflections about moments of my life trajectory and my teaching practice in the Visual Arts Department at the University of Brasilia, Brazil. The fieldwork was developed with student’s collaborators of the Visual Arts Teacher Training Program of the referred university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Carlos Pinheiro Ferreira

Professor Adjunto do Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do Método Sociológico nas Ciências da Linguagem. Tradução: Michel Lahud & Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Editora Hucitec, 2004.

CLANDININ D. Jean e CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação. v.7, n. 51, p. 523-536, setembro-dezembro, 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n51/02.pdf. Acesso em: 10/09/2013.

DELORY-MOMBERGER, Christine. La condition biographique: essais sur le récit de soi dans la modernité avancée. Paris: Téraèdre, 2009.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação. Figuras de l’individuo-projeto. Tradução: Maria da Conceição Passeggi, João Gomes Neto, Luis Passeggi. São Paulo: Paulus; Natal, RN: EDUFRN, 2008.

DILTHEY, Wilhelm. A construção do mundo histórico nas ciências humanas. Tradução: Marco Casanova. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

DILTHEY, Wilhelm. Teoria das concepções do mundo. Tradução: Artur Morão. Rio de Janeiro: Edições 70, 1992.

GINZBURG, Jaime. A interpretação do rastro em Walter Benjamin In: SEDLMAYER, Sabrina e GINZBURG, Jaime (Org.). Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012, p. 107-132.

KINCHELOE, Joe. Questões de disciplinaridade/interdisciplinaridade em um mundo em transformação. In: KINCHELOE, Joe L. & BERRY, Kathleen S. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Tradução: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2007, p. 67-99.

LARROSA, Jorge. “Notas sobre a experiência e o saber de experiência” Traducão: João Wanderley Geraldi. In: Revista Brasileira de Educação. Nº 19, Jan/Fev/Mar/Abr, Rio de Janeiro, ANPED, 2002, p. 20-28. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf. Acesso em: 10/09/2013.

MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Pesquisa Narrativa: concepções, práticas e indagações. In: Anais do II congresso de educação, arte e cultura – CEAC, Santa Maria, 2009, p. 1-12.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Memoriais: injunção institucional e sedução autobiográfica. In: PASSEGGI, Maria da Conceição e SOUZA, Elizeu Clementino de. (orgs.) (Auto)Biografia: formação, territórios e saberes. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de; VICENTINI, Paula Perin. Entre a vida e a formação: pesquisa (auto)biográfica, docência e profissionalização. Educação em Revista: Belo Horizonte, v. 27, n. 01, p. 369-386, abril, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edur/v27n1/v27n1a17.pdf. Acesso em: 19/05/2013.

SANCHES, Roberto. O saber da narração: Paul Ricoeur e Marie-Christine Josso. In: ABRAHÃO. Maria Helena Menna Barreto (org.) (Auto)biografia e formação humana. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

SANTOS, Boaventura Sousa. Um discurso sobre as ciências. Porto, Portugal: Edições Afrontamento, 2007.

SOUZA, Elizeu Clementino de. e FORNARI, Liege Maria Sitja. Memória, (Auto)Biografia e Formação. In: VEIGA, Passos Alencastro e D’ÁVILA, Cristina Maria (org.) Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas, São Paulo: Papirus, 2012, p. 109-134.

SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto)biografia, história de vida e práticas de formação In: NASCIMENTO, HETKOSWKI, (orgs). Memória e formação de professores [online] Salvador: EDUFBA, p. 58-74, 2007. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 10/09/2013.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador, BA:UNEB, 2006.

Published

2015-04-30

How to Cite

Ferreira, L. C. P. (2015). “Historycizing” myself: Moments/movements of an autobiographical and narrative research. Revista Digital Do LAV, 8(4), 136–151. https://doi.org/10.5902/1983734817858