Between pedagogical practice and artistic practice: Reflections on Art and Art Education

Authors

  • Jociele Lampert Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Carolina Nunes

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734814258

Keywords:

Art Education, Professor artist, Cartography, Studio

Abstract

The text discusses concepts about the place of teacher artist as well, drifting on the concept of experience using the studio as a creative space, power generator for joints between teacher formation and artistic practice. The study is guided on how the teacher makes up his creative process with the development of cartography, in order to propose the flow and connections between the studio space concepts and subjectivity in the teaching practice of doing / knowing the artist teacher. Thus, theory and practice plot in methodological perspectives in order that the research itself explore the subjective narrative artist and teacher identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jociele Lampert, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Artes Visuais pela ECA/USP. Orienta Graduação e Pós-Graduação em Artes Visuais na UDESC. Coordena o Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke e desenvolve o projeto de pesquisa "Arte Educação pela pintura: a produção artística do artista professor” (UDESC/CEART). Membro da ANPAPe INSEA e do GEPAEC/UFSM/CNPq.

Carolina Nunes

Professora/artista/pesquisadora atua na Rede de Ensino Público em Florianópolis - SC. Licenciada em Artes Visuais. Participa do projeto de pesquisa “Arte Educação pela pintura: a produção artística do artista professor” (UDESC/CEART) e também é membro do Grupo de Estudos Estúdio de Pintura Apotheke.

References

ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.

BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.).Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. Cap. 6. p. 98-112.

EISNER, Elliot. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem fronteiras, v. 8, n. 2, pág. 5-17. Julho/dezembro, 2008.

DEWEY, John; BOYDSTON, Jo Ann; KAPLAN, Abraham. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

DEWEY, John; BOYDSTON, Jo Ann; KAPLAN, Abraham. The Later Works of John Dewey, Volume 10, 1925 - 1953: Art as Experience. The Collected Works of John Dewey, 1882-1953, 1934.

LAMPERT, Jociele. Arte Educação pela pintura: a produção artística do artista professor. 2013. Projeto de Pesquisa. Disponível em: http://www.ceart.udesc.br/pesquisa-2/projetos-de-pesquisa/. Acesso em: 30 maio

LAMPERT, Jociele. Artist’s diary and professor’s diary: roamings about painting education. 2013 190 f. Relatório de Pós Doutorado, realizado no Teachers College na Columbia University em New York, EUA.

KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 25, n. 2, p.263-280, Maio/Ago 2013. Quadrimestral. Disponível em: http://www.uff.br/periodicoshumanas/index.php/Fractal/article/view/1109/870. Acesso em: 11 de maio, 2014.

PASTA, Paulo. A Educação pela pintura. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2012.

SILVA, Fernanda Pequeno da. Ateliês Contemporâneos: Possibilidades e Problematizações. Anais do 56o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro, p.59-73, 2011. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/cc/fernanda_pequeno_da_silva.pdf. Acesso

em: 10 maio 2014.

SULLIVAN, G. Art Practice as Research: Inquiry in Visual Arts. Thousand Oaks, CA:

Sage, 2005.

Published

2015-01-07

How to Cite

Lampert, J., & Nunes, C. (2015). Between pedagogical practice and artistic practice: Reflections on Art and Art Education. Revista Digital Do LAV, 7(3), 100–112. https://doi.org/10.5902/1983734814258