Between pedagogical practice and artistic practice: Reflections on Art and Art Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734814258Keywords:
Art Education, Professor artist, Cartography, StudioAbstract
The text discusses concepts about the place of teacher artist as well, drifting on the concept of experience using the studio as a creative space, power generator for joints between teacher formation and artistic practice. The study is guided on how the teacher makes up his creative process with the development of cartography, in order to propose the flow and connections between the studio space concepts and subjectivity in the teaching practice of doing / knowing the artist teacher. Thus, theory and practice plot in methodological perspectives in order that the research itself explore the subjective narrative artist and teacher identity.Downloads
References
ALMEIDA, Célia Maria de Castro. Ser artista, ser professor: razões e paixões do ofício. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.
BARBOSA, Ana Mae. Dilemas da Arte/Educação como mediação cultural em namoro com as tecnologias contemporâneas. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.).Arte/Educação Contemporânea: Consonâncias Internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010. Cap. 6. p. 98-112.
EISNER, Elliot. O que pode a educação aprender das artes sobre a prática da educação? Currículo sem fronteiras, v. 8, n. 2, pág. 5-17. Julho/dezembro, 2008.
DEWEY, John; BOYDSTON, Jo Ann; KAPLAN, Abraham. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
DEWEY, John; BOYDSTON, Jo Ann; KAPLAN, Abraham. The Later Works of John Dewey, Volume 10, 1925 - 1953: Art as Experience. The Collected Works of John Dewey, 1882-1953, 1934.
LAMPERT, Jociele. Arte Educação pela pintura: a produção artística do artista professor. 2013. Projeto de Pesquisa. Disponível em: http://www.ceart.udesc.br/pesquisa-2/projetos-de-pesquisa/. Acesso em: 30 maio
LAMPERT, Jociele. Artist’s diary and professor’s diary: roamings about painting education. 2013 190 f. Relatório de Pós Doutorado, realizado no Teachers College na Columbia University em New York, EUA.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal: Revista de Psicologia, Niterói, v. 25, n. 2, p.263-280, Maio/Ago 2013. Quadrimestral. Disponível em: http://www.uff.br/periodicoshumanas/index.php/Fractal/article/view/1109/870. Acesso em: 11 de maio, 2014.
PASTA, Paulo. A Educação pela pintura. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2012.
SILVA, Fernanda Pequeno da. Ateliês Contemporâneos: Possibilidades e Problematizações. Anais do 56o Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro, p.59-73, 2011. Disponível em: http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/cc/fernanda_pequeno_da_silva.pdf. Acesso
em: 10 maio 2014.
SULLIVAN, G. Art Practice as Research: Inquiry in Visual Arts. Thousand Oaks, CA:
Sage, 2005.