An experience of performance intervention in search of another “narrative” for teaching art

Authors

  • Georgina Furtado Franca Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734814181

Keywords:

Performance intervention, Narrative, Visual culture, artography, Artistic education

Abstract

This article form a part of doctorate research of Artistic Education in Faculty of Fine Arts of University of Porto, Portugal and that´s developed in Brasil in João Pessoa, Paraíba´s state in a Cultural Center composed of two museum and in a municipal public school. The investigation search to construct an another comprehension about the possibilities to experiment the patrimony as from an creative act of performance intervention in the museum and when takes to school search to promote a distinguished knowledge to see, sensorial multiple, offering to everyone as from their interpretation and subjective construct, the possession about that he is learning, so on, make sense about their learn, built knowledge. It´s lay the foundation in concept of narrative developed for Walter Benjamin and have the autoethnography as research method. An approximation with a visual culture in a practice of an education research based in art, A/r/tography, in which tell a tale to make possible another tell their tale too.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Georgina Furtado Franca, Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto

Doutoranda em Educação Artística da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, Portugal

References

AGAMBEN, Giorgio. O Autor como gesto. In: Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.

AGUIRRE, I. Teorías y prácticas en Educación Artística. Navarra: Octaedro/EUB, 2007.

AGUIRRE, I. Reflexividade e desafios na pesquisa com jovens produtores de cultura visual. In. MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Processos e Práticas de Pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 291-320.

BENJAMIN, W. O Narrador. In: Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Lisboa: Relógio D’Água, 1992.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Arte - Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília:MEC/SEF, 1998.

DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Trad. Mirian Chnaiderman e Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Perspectiva, 1999.

DIAS, B. A/r/tografia como Metodologia e Pedagogia em Artes: uma introdução. In. DIAS, B.; IRWIN, R. (Org.). Pesquisa Educacional Baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 21-26.

HERNÁNDEZ, F. A pesquisa baseada nas artes: propostas para repensar a pesquisa educativa. In. DIAS, B.; IRWIN, R. (Org.). Pesquisa Educacional Baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 39-62.

IRWIN, R. A/r/tografia. In. DIAS, B.; IRWIN, R. (Orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 27-35.

IRWIN, R. A/r/tografia: uma mestiçagem metonímica. In. DIAS, B.; IRWIN, R. (Org.). Pesquisa Educacional Baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 125-135.

RANCIÈRE, Jacques. O Mestre Ignorante: cinco lições sobre emancipação intelectual.

Mangualde: Editora Pedagogo, 2010.

Published

2015-01-07

How to Cite

Franca, G. F. (2015). An experience of performance intervention in search of another “narrative” for teaching art. Revista Digital Do LAV, 7(3), 053–077. https://doi.org/10.5902/1983734814181