Bio-Graphics" registers: approach to a student's knowledge through the Book-Object proposed by a teacher in probation

Authors

  • Daniela Anico Gazimba Bacalhau

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734812899

Keywords:

Drawing, Graphic Diary, Identity, Self-Knowledge, Biograph

Abstract

The present article proposes some reflections about the role of student self-knowledge in the context of art education, and a pedagogy focused towards the promotion of individual identities that could challenge prevailing practices. It seems clear to everyone that most of that practices tend completely to ignore the subject in the current educational context. The backdrop of this reflections is the exploitation of paths and didactic proposals leading to a regular drawing practice in Graphic Diary, at schools, using the student and his identity heritage, to define his own authorial bio-graphic registers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Anico Gazimba Bacalhau

Licenciada em Artes Plásticas, Pintura (Universidade de Évora - Portugal) - 2001Mestre em Ciências da Educação “A criança em diferentes contextos educativos”. (Universidade de Évora - Portugal) - 2009Mestre em Ciências da Educação, "Ensino das Artes Visuais no 3º Ciclo e Secundário”. (Universidade de Évora - Portugal) - 2012

References

APPLE, M. & NÓVOA, A. (org.). Paulo Freire: Política e Pedagogia. Porto: Porto Editora, Lda, 1998.

BRUNER, J. Cultura da Educação. Lisboa: Edições 70, 1996.

BRUNER, J. Actos de significado, para uma psicologia cultural. Lisboa: Edições 70, 1997.

BRUNER, J. Para uma teoria da educação. Lisboa: Relógio d’água editores lda., 1999.

FRANÇA, A. O retrato na Arte Portuguesa. Lisboa: Livros Horizonte, 1981.

INGS, R. Creating Chances, Arts intervenyions in Pupil Referral Units and Learning Support Units. London: Calouste Gulbenkian Foundation, 2004.

KAUFMANN, J. A invenção de si, uma teoria da identidade. Lisboa: Instituto Piaget. 2005.

LOUREIRO, J. À procura de uma Pedagogia Humanista. Lisboa: Instituto Nacional De Investigação Científica, 1990.

MOURA, L. (2013). Mandelas. Jornal de Negócios, 13 de Dezembro de 2013.

OLIVEIRA, E. Educação Estética Visual Eco-necessária na adolescência, sete Décadas design curricular em Portugal. Coimbra: Minerva Coimbra EDIÇÕES, 2010.

SALAVISA, E. Diários de Viagem, desenhos do quotidiano, 35 autores contemporâneos. Lisboa: Quimera Editores, 2008.

SAN PAYO, M. O Desenho em viagem: álbum, caderno ou diário gráfico. O álbum, de Domingos António de Sequeira. Tese de doutoramento em Belas Artes/Desenho. Lisboa: Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes de Lisboa, 2009.

SATRAPI, M. Persépolis 1. Lisboa: Edições Polvo, Lda., 2003.

SAVATER, F. O valor de educar. Lisboa: Editorial Presença, 1997.

SAVATER, F.& CASTILLO, M. & CRATO, N.& DAMIÃO, H. O valor de educar, o valor de instruir. Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos, 2010.

EÇA, T. Para acabar de vez com a educação artística. n. 1 (1): Revista Digital do LAV - Ano I – Número 01 – Setembro de 2008

in:http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs2.2.2/index.php/revislav/search/authors/view?firstName=Teresa&middleName=Torres&lastName=E%C3%A7a&affiliation=&country=.

FERNANDES, R. Memórias de Menina. Cadernos CEDES, ano XXII (Scielo Brazil - The Scientific Electronic Library Online) in:

http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v22n56/10866.pdf (2002, consultado a 7 de Janeiro de 2012).

RAMOS, A. & QUEIROZ, J. & BARROS, S. & REIS, V. Desenho A, 10º Ano, Curso Científico Humanístico de Artes Visuais. Ministério da Educação, Departamento do Ensino Superior in: http://www.dgidc.minedu.pt/ensinosecundario/index.php?s=directorio&pid=2&letra=D. (2001, consultado a 10 de Outubro de 2011).

Diário da República, 1.ª série — N.º 148 — 3 de Agosto de 2011 in: http://dre.pt/pdf1sdip/2011/08/14800/0414204150.pdf.

(2011, consultado a 19 de Janeiro de 2012).

Lusa. Revisão curricular tem sido “muito bem acolhida” garante Nuno Crato. Jornal Público in: http://www.publico.pt/Educa%C3%A7%C3%A3o/revisao- curricular-temsido-muito-bem-acolhida-garante-nuno-crato--1529701.

(2012, consultado a 19 de Janeiro de 2012).

Direção–Geral de inovação e de desenvolvimento curricular. Revisão da estrutura

Curricular. in: http://www.dgidc.min-edu.pt/. (consultado a 20 de Janeiro de 2012).

LEADBEATER, C. Charles Leadbeater: Somos o que partilhamos (vídeo). Jornal Expresso in: http://aeiou.expresso.pt/charles-leadbeater-somos-o-que-partilhamosvideo=f548375. (2009, consultado a 10 de Janeiro de 2012).

SATRAPI, M. & PARONNAUD, V. Persépolis (filme), 2007.

Published

2014-03-21

How to Cite

Bacalhau, D. A. G. (2014). Bio-Graphics" registers: approach to a student’s knowledge through the Book-Object proposed by a teacher in probation. Revista Digital Do LAV, 7(1), 092–112. https://doi.org/10.5902/1983734812899