Expected and unexpected: manifestations of public school on the contemporary art

Authors

  • Sandra Regina Ramalho e Oliveira Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734812696

Keywords:

Art in schools, Contemporary Art, Image analysis, Intertextuality, Risky interactions

Abstract

In this paper we present and discuss an Art exhibition project entitled Natureza-Viva (Nature-Alive) that contains elements that are characteristic of contemporary Art. Data were collected at three editions of the exhibition, held in the Brazilian cities of Canoinhas, Lages and Florianópolis, all in the state of Santa Catarina. Visitors’ testimonials and comments were organized into categories and analyzed. Statements made by scholars of the subject were corroborated, but the unpredictable also brought up unexpected points for reflection.Expected and unexpected: manifestations of public school on the contemporary art

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Regina Ramalho e Oliveira, Universidade do Estado de Santa Catarina

Atua na graduação e pós-graduação na UDESC, vinculada ao Departamento de Artes Viauais do Centro de Artes; é Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP, com pós-doutorado na Université de Lille, França. Autora dos livros Imagem também se lê, Moda também é texto, Sentidos à mesa – saberes além dos sabores e Diante de uma imagem, foi Presidente da ANPAP (2007-2008).

References

ARCHER, Michael. Arte Contemporânea, uma História Concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BOURDIEU, Pierre & DARBEL, Alain. O Amor pela Arte: os museus de arte na Europa e seu público. São Paulo: Edusp, 2003.

COCCHIARALE, Fernando. Quem tem medo de arte contemporânea? Recife: Ed.

Massangana, 2007.

CZERMACH, Sandrieli Aparecida. Natureza Morta? Viva! Trabalho de Conclusão de Curso. Canoinhas. Universidade do Contestado/UnC. 2013.

DANTO, Arthur C. Após o fim da arte: a arte contemporânea e o os limites da história. São Paulo: Odysseus, 2006.

LANDOWSKI, Eric. Passions sans nom. Paris: PUF, 2005.

MARTINS, Mirian Celeste et al. Mediação: estudos iniciais de um conceito. In: _________. (Org.). Mediação: provocações estéticas. Universidade Estadual Paulista – Instituto de Artes, Pós-Graduação. São Paulo, v. 1, nº 1, out. 2005.

Published

2014-03-21

How to Cite

Oliveira, S. R. R. e. (2014). Expected and unexpected: manifestations of public school on the contemporary art. Revista Digital Do LAV, 7(1), 050–075. https://doi.org/10.5902/1983734812696