Capturing comical experiences: a research narrative
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734810951Keywords:
Audiovisual, Research, Methodology, Comic, Theater pedagogyAbstract
In this article, the author presents descriptions and reflections about the process of conducting interviews that he elaborated as part of the method used to compose his masters research, along with sharing some discussion that took place in the discipline TEAC 4 2 , which had the motto of dialogue among theatre, cinema and documentary. Therefore, he establishes a discussion about the usage of the registry of interviews as a support to the writing part of the studies dealing with the ephemerality of the pedagogical situation that is intrinsic to the act of theater itself, as evidenced in his research.Downloads
References
BERGSON, H. O riso: ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fonseca, 2001.
DE MARINIS, M. Nova teatrologia e performance studies: questões para um diálogo. Repertório: Teatro & Dança, ano 13, nº 15, 2010, p.95-103.
DELEUZE, G. Imagem-movimento. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
DESGRANGES, F. A pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. 3. ed. São Paulo: Editora Hucitec: Edições Mandacaru, 2011.
FREUD, S. Os chistes e as espécies do cômico. In: O Chiste e Sua Relação com o Inconsciente. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1996.
HARTMANN, L. “Revelando” Histórias: os usos do audiovisual na pesquisa com narradores da fronteira entre Argentina, Brasil e Uruguai. Campos 5[2]: 2004, p.65-86.
ICLE, G. Pedagogia teatral como cuidado de si. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2010.
LEITE, M. I. Educação e as linguagens artístico-culturais: processos de apropriação/fruição e de produção/criação. In: Educação e arte: as linguagens artísticas na formação humana. FRITZEN C.; MOREIRA J. (Org.). Campinas, São Paulo: Papirus, 2008.
MATSUMOTO, R. K. Memórias de Carmen. In: VII Congresso da Abrace - Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas, 2012, Porto Alegre. Disponível em:http://www.portalabrace.org/viicongresso/completos/teorias/Roberta%20Kumasaka
%20Matsumoto%20-%20Memorias%20Carmen.pdf. Acessado em: 12 mar. 2013.
PROPP, V. Comicidade e riso. Tradução de Aurora Fornoni Bernardini e Homero Freitas de Andrade. São Paulo: Ática, 1992.
RABETTI, B. Teatro e comicidades 3: facécias, faceirices e divertimentos. Rio de Janeiro: 7 letras, 2010.
SCHEFFLER, I. A formação do ator na escola do ator cômico. Revista Cena, nº 8, 2009, p.31-66. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/cena/article/view/15685/10913. Acesso em: 3 out. 2011.
SIMONARD, P. Jongo e filme etnográfico: impressões de uma viagem etnográfica. In: Antropologia & Imagens - narrativas diversas. Vol. 1. Rio de Janeiro: Garamond, 2011, p.47-63.
TIBAJI, A. Teatro, valor e pluralidade: rumo a uma política e a uma estética do popular.
In: RABETTI, B. Teatro e comicidades 3: facécias, faceirices e divertimentos. Rio de
Janeiro: 7 letras, 2010.