The pain evidenced on the images of childhood: deflagration of social injustice or trivialization of evil suffered by the other?

Authors

  • Heloísa Andreia de Matos Lins Departamento de Psicologia Educacional da FE/UNICAMP.
  • Naiara Roberta Vicente de Matos PUC - SP

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734810611

Keywords:

Affection, Image, Childhood, Social struggle, Neoliberalism

Abstract

Based on the ideas of Spinoza about the affections, sentiments and affections, this paper discusses the current role of the images and photographs that purport to express / synthesize / vehicular / (re) define the hardship suffered by others - in particular the child-, questioning their ability to organize themselves around common good, articulated by means of social struggles, or as portraits / fragments of everyday exploited as mere commodities, in the current context of capitalism and neoliberal ideology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Heloísa Andreia de Matos Lins, Departamento de Psicologia Educacional da FE/UNICAMP.

Professora Doutora da FE/UNICAMP. Membro do Grupo de Pesquisa Alfabetização, Leitura e Escrita - ALLE - onde coordena o GESTEC, Grupo de Estudos Surdos e Novas Tecnologias, na mesma instituição.

Naiara Roberta Vicente de Matos, PUC - SP

Doutoranda em Psicologia Social - PUC/SP. Mestre em Psicologia Social pela mesma instituição. Graduada em Terapia Ocupacional pela PUC-Campinas.

References

AGAMBEN, G. Homo Sacer: o poder soberano e a vida nua. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

ARIÈS, P. História social da criança e da família (L'Enfant et la Vie familiale sous l'Ancien Régime). 2. ed. Rio de Janeiro: Editora LTC, 1981.

BOVE, L. Espinosa e a Psicologia Social: ensaios de ontologia política e antropogênese. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BRAVO, A. F. Regímenes de visibilidad. Imágenes de los indígenas en la formación de la identidad colectiva argentina. Flacso Virtual, 2012. Clase 7 do Diploma Educación, Imagenes y medios.

CARLI, S. La memoria de la infancia: estudios sobre historia, cultura y sociedad. 1ª. Ed. Buenos Aires: Paidós, 2011.

CHAUÍ, M. Desejo, paixão e ação na ética de Espinosa. SP: Companhia das Letras, 2011.

________. O que é ideologia? 1980. Disponível em: http://www.nhu.ufms.br/Bioetica/Textos/Livros/O%20QUE%20%C3%89%20IDEOLOGIA%20-Marilena%20Chaui.pdf. Acesso em 14/11.2012.

ESPINOSA, B. Tratado Político. Trad. de Manuel de Castro. Lisboa: Editorial Estampa, 1977.

GLEIZER, M.A. Espinosa & a afetividade humana. RJ: Jorge Zahar Ed. 2005. (Passoa-passo; 53).

HABERMAS, J. O que é pragmática universal? In: HABERMAS, J. Racionalidade e Comunicação. Tradução de Paulo Rodrigues. Lisboa, Edições 70, pp. 9- 102 [ publicado originalmente escrito em 1976].

HARDT, M. Gilles Deleuze: um aprendizado em filosofia. São Paulo: Ed. 34, 1996.

HELLER, A. Para mudar a vida: felicidade, liberdade e democracia. SP: Ed. Brasiliense, 1982.

_________. Lukács y La sagrada família. In FEHÉR, F e HELLER, A.(Ed.).Dialéctica de las formas: el pensamiento estético de la Escuela de Budapeste. Barcelona: Península, 1987.

JODELET, D. O movimento de retorno ao sujeito e a abordagem das representações sociais. Sociedade e Estado, Brasília, v. 24, n. 3, p. 679-712, set./dez. 2009.

LOMBARDI, J.C. Globalização, pós-modernidade e educação: história, filosofia e temas transversais. Campinas/SP: Autores Associados, HISTEDBR; Caçador/SC: UnC, 2001.

____________e SANFELICE, José Luís. Liberalismo e educação em debate. Campinas/SP: Autores Associados, HISTEDBR, 2007.

____________. Embates marxistas: apontamentos sobre a pós-modernidade e a crise terminal do capitalismo. Campinas, SP: Librum, Navegando, 2012. Disponível em: http://eventohistedbr.com.br/editora/wpcontent/uploads/2012/07/lombardi_embatesmarxistas_navegando_ebook.pdf

ALOSETTI COSTA, L. El poder de las imágenes. Flacso Virtual, 2012. Clase 8 do Diploma Educación, Imagenes y medios.

RIZK, H. Compreender Espinosa. SP: Vozes, 2006.

SAWAIA, B. B. Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e transformação social. Psicologia & Sociedade, 21 (3): 364-372, 2009. (org.). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da

desigualdade social. 3ª. Ed. SP: Vozes, 2001.

_________. Da consciência à potência de ação: um movimento possível do sujeito revolucionário na psicologia social laneana. In: MEDRADO, B.; GALINDO, W. (Orgs.). Psicologia social e seus Movimentos: 30 anos de ABRAPSO. Recife: Ed.

Universitária da UFPE, 2011, v. , p. 35-53. ( texto elaborado a convite da ABRAPSO).

SCHERER, E.A.; SCHERER, Z. A. P. A criança maltratada: uma revisão da literatura. Rev. Latino-Am. Enfermagem. Rev. Latino-Am. Enfermagem v.8 n.4 Ribeirão Preto ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692000000400004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 02/08/2012.

SONTAG, S. Diante da dor dos outros. SP: Companhia das Letras, 2003.

SPINOZA, B. Ética. 2ª. Ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

ZIZEK, S. Em defesa das causas perdidas. SP: Boitempo Editorial, 2011.

Published

2014-03-21

How to Cite

Lins, H. A. de M., & Vicente de Matos, N. R. (2014). The pain evidenced on the images of childhood: deflagration of social injustice or trivialization of evil suffered by the other?. Revista Digital Do LAV, 7(1), 003–015. https://doi.org/10.5902/1983734810611