Considerações acerca da docência: ser professor, um caminho que se faz caminhando
DOI:
https://doi.org/10.5902/198373482153Keywords:
Supervised Traineeship, High School, Teaching the visual artsAbstract
This article is thinking the main objectives of supervised field, problematizing and investigating issues arising from the project developed in the discipline of Methodology for Teaching and implemented between students from high school, during the last half of the course of Master of Arts in discipline Supervised Traineeship. The traineeship was developed in the Colégio Técnico Industrial de Santa Maria, with a class of 34 students from the first year for five weeks, with two periods of 50 minutes. During the process of becoming a teacher, different situations have been present, giving the traineeship a wealth of results proved for the first time, setting up such experience as something unusual and unique.Downloads
References
FRANZ, Teresinha Sueli. O que Significa Interpretar Criticamente uma Obra de Arte. In Revista Pátio, Porto Alegre: Artes Médicas. Nº 28. Novembro de 2003.
HERNANDÉZ, Fernando. A construção da subjetividade docente como base para uma proposta de formação inicial de professores de Artes Visuais. In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). A formação do professor e o ensino das Artes Visuais. Santa Maria: editora da UFSM, 2005. pp. 21-42.
INGO, Walther F. Arte do Século XX: pintura, escultura, novos media, fotografia. Editora Taschen, 2005.
PIMENTA, Selma Garrido. “A didática como mediação na construção da identidade do professor: uma experiência de ensino e pesquisa na licenciatura”. In: ANDRE, M.E.D.A.; OLIVEIRA, M.R.N. (orgs.). Alternativas no ensino da Didática. Campinas: Ed. Papirus, 1997. pp. 37-69.
PORLÁN, Rafael; MARTÍN, José. El diario del profesor: un recurso para la investigación en aula. Sevilha: editora Díada, 1997.