Formation and change in contemporary Visual Arts

Authors

  • Umbelina Barreto Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734819867

Keywords:

Arts institutionalization, Formative experience of the Arts course at UFRGS, Change and permanence, Convergences, Didactic route of Drawing

Abstract

The article refers to an investigation that emerges from the processes of institutionalization of Arts in Brazilian Education. The curricular changes in the undergraduate course of Arts at Federal University of Rio Grande do Sul are listed and, in this search, places of formative experience are converged when chasing the fundamentals that enable new guidelines for Arts Education in the contemporaneity. The concepts used include those of change and permanence in the light of Theory of Knowledge by Maturana and Varela (1984). Also the pluralization of communication brought by Santaella (2010) is used as a definition appropriated from the contemporary worldview. Among the places of change, the place of Drawing is emphasized considering the loss of its canonical place in the Arts. And, finally, a didactic route in Drawing is constructed so that teaching contributes to the emergence of an autonomous subject who has a creative and critical attitude and is inserted in the current Society of Information and Knowledge.

Downloads

Author Biography

Umbelina Barreto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

Professora Adjunta, nível IV, do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

Brasil. Diretrizes Curriculares Nacionais da Área de Artes Visuais. Resolução Nº1, de 16 de janeiro de 2009. Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação, Câmara Superior de Educação, Brasília:2009.

Brasil. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases de 1971. Lei nº5.692, de 11 de Agosto de 1971.Fixa as diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Brasília: 1971.

Brasil. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 5. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação Edições Câmara, 2010.

Barreto, Umbelina. Espiando pelo buraco da fechadura: O conhecimento de Artes Visuais em nova chave. Tese de Doutorado defendida no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: 2008.

Maturana, Humberto; Varela, Francisco. El Árbol Del Conocimiento. Santiago: Universitária, 1984.

Santaella, Lucia. A ecologia pluralista da comunicação. Conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.

Wick, Rainer. Pedagogia da Bauhaus. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2015-08-30

How to Cite

Barreto, U. (2015). Formation and change in contemporary Visual Arts. Revista Digital Do LAV, 104–117. https://doi.org/10.5902/1983734819867

Issue

Section

Dossiê: Repensar os Fundamentos da Educação das Artes na Contemporaneidade