Finance in the school Mathematics curriculum: a look at the production of working and consumer subjects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488451

Keywords:

School Curriculum, Textbooks, Financial Mathematics, Financial Education, Financialization of Capital

Abstract

This article addresses some issues related to finance in the mathematics curriculum. It asks: How is the subject of finance presented in school mathematics teaching materials? What directions related to finance are included in these materials? The research corpus consists of fifteen mathematics textbooks published between 1902 and 2003 from the Federal University of Santa Catarina's institutional repository and the Juarez da Gama Batista State Library in João Pessoa, Paraíba. Two trends in financial education curricula are identified: (a) training the working subject and (b) training the consumer subject. Notably, the subject of finance has transitioned from preparing students to understand and/or work in the second sector (companies and commerce) to constituting consumer subjects. Pressure must be put on the role of finance in the school mathematics curriculum to question the powers and knowledge that sustain the truths about the production of subjects.

Author Biographies

Gabriela Dutra Rodrigues Conrado, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia da Paraíba

Gabriela Dutra Rodrigues Conrado. Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Pelotas. Professora de Matemática do Instituto Federal da Paraíba (IFPB). Membro do Grupo de Docências, Formação e Educação Matemática (GDFEM) e do Grupo de Pesquisa Currículo, Cultura e Contemporaneidade (GPECCC). 

Marta Cristina Cezar Pozzobon, Federal University of Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Pós-
-doutora em Educação pela Universidade de Lisboa, Portugal. Professora dos cursos de Licenciatura em Matemática e Mestrado em Educação Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (PPGEMAT) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECM), na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Líder do Grupo de Pesquisa: Grupo de Docências, Formação e Educação Matemática (GDFEM). Realiza pesquisa em Educação Matemática, formação e docência(s) de professores que ensinam Matemática na Educação Básica.

José Luís Ferraro, Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Bolsista Produtividade do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Professor dos Programas de Pós-Graduação em Educação e Educação em Ciências e Matemática da PUCRS. Pesquisador-Líder do Grupo de Pesquisa Currículo, Cultura e Contemporaneidade (CNPq).

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Published

2025-08-12

How to Cite

Conrado, G. D. R., Pozzobon, M. C. C., & Ferraro, J. L. (2025). Finance in the school Mathematics curriculum: a look at the production of working and consumer subjects. Education, 50(1), e102/1–29. https://doi.org/10.5902/1984644488451

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