Intervention Research mediating the process of overcoming the pandemic impacts on basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485166

Keywords:

Teacher Education, Research in Education, Socio-historical Psychology

Abstract

This article aims to discuss theoretical-methodological assumptions that contribute to the overcoming of contradictions, difficulties and deviations regarding the function of the school, resulting from the contradictions generated in the pandemic.  For this reason, we highlight the importance of educators transformation process creating, through intentionally critical teacher education. To accomplish this goal, we begin with a brief presentation of aspects of the pandemic context, emphasizing the impacts on education. Subsequently, some theoretical-methodological assumptions of Historical-Dialectical Materialism were discussed, a methodological proposal understood as the basis for the construction of the main categories of Socio-Historical Psychology, a perspective that also underlies the proposal systematized in this article, which is, the Trans-Formation Research. The discussion held argues in favor of the need to produce knowledge that can guide the planning and development of practices and a research that aims to collaborate in the training and transformation of educators, especially in the context of post-pandemic.

Author Biographies

Wanda Maria Junqueira de Aguiar, Pontifical Catholic University of São Paulo

Professora Titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Luciana de Oliveira Rocha Magalhães, University of Taubaté

Professora do Mestrado Profissional em Educação da Universidade de Taubaté. Pós doutoranda – Bolsa CAPES - no Programa de Educação: Psicologia da Educação -PUCSP; Doutora e Mestre em Educação.  Pesquisa temas na área da Educação Especial-Inclusiva, Formação de  Professores, Interseccionalidade, Psicologia Sócio-histórica, Método Materialista Histórico-dialético, Vigotski, Metodologias críticas em pesquisas. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa GADS da PUCSP (Grupo Atividade Docente e Subjetividade), do GEDProf do MPE-UNITAU (Grupo Educação: desenvolvimento profissional, diversidades e metodologias) e da ANPEPP no GT Método e categorias teóricas na pesquisa em Psicologia Sócio-histórica.

Maria Vilani Cosme de Carvalho, Federal University of Piauí

Mestre, doutora e Pós-doutora em Educação, com área de concentração em Psicologia da Educação,  pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. É professora-pesquisadora da Universidade Federal do Piauí, atuando na área da Educação. Tem estudado, pesquisado e publicado sobre temáticas relativas aos processos constitutivos do ser educador, em especial da formação e prática docente, tendo como fundamentação teórico-metodológica o Materialismo Histórico-dialético e a Psicologia Histórico-Cultural. Líder do  grupo de pesquisa NEPSH (Núcleo de Estudos e Pesquisa Histórico-Críticas em Educação e Formação Humana).

References

AGUIAR, Wanda M. J.; PENTEADO, M. E.; ALFREDO, Raquel A. Totality, Historicity, Mediation and Contradiction: Essential Categories for the Analytic Movement in Research in Education. In: TANZI NETO, Adolfo; LIBERALI, Fernanda; DAFERMOS, Manolis (Eds.). Revisiting Vygotsky for Social Change. Bringing Together Theory and Practice. New York: Peter Lang, 2020. p. 213-240.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; CARVALHO, Maria Vilani Cosme; MARQUES, Eliana de Sousa Alencar. Materialismo Histórico-Dialético: reflexões sobre pensar e fazer pesquisa em educação. In: AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; BOCK, Ana M. Bahia (orgs.). Psicologia Sócio-Histórica e Educação: Tecendo redes críticas e colaborativas na pesquisa. São Paulo: Editora Cortez, 2020. p. 25-45.

AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; SOARES, Júlio R.; MACHADO, Virgínia C. Núcleos de significação: uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de Pesquisa, [S.l], v. 45, n. 155, p. 56-75, jan./mar. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v45n155/1980-5314-cp-45-155-00056.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/198053142818

AGUIAR, Wanda. M. J.; OZELLA, Sergio. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/abstract/?lang=pt Acesso em: 25 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-66812013000100015

AGUIAR, Wanda M. J.; OZELLA, Sergio. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia Ciência e Profissão [online], v. 26, n. 2, p. 222-245, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/abstract/?lang=pt Acesso em 23 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200006

AGUIAR. Wanda M.J; MACHADO Virgínia C. Psicologia Sócio-histórica como fundamento para a compreensão das significações da atividade docente. Estudos de Psicologia. Campinas, v. 33, n. 2, p. 261-270, abr.-jun. 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=395354131008 . Acesso em 20 ago.2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02752016000200008

CARVALHO, Maria Vilani Cosme de; AGUIAR, Wanda Maria Junqueira; ALFREDO, Raquel Antonio. Pesquisa e formação docente: possibilidades da autoconfrontação. Rev. Educ. Questão, Natal, v. 58, n. 58, e-21428, out. 2020. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-77352020000400016&lng=pt&nrm=iso . Acesso em 23 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2020v58n58ID21428

COSTA, Miriam Fernanda. Os conflitos vivenciados em torno do trabalho docente na perspectiva de professoras de educação básica em contexto de pandemia. 2021. 328 p. Dissertação (mestrado em educação). Programa de Pós-Graduação em Educação: Educação Brasileira: Gestão e Práticas Pedagógicas. Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), Juiz de Fora, 2021.

FIGUEIREDO, Carina Adriele Duarte de Melo; OLIVEIRA, Antonio José Figueiredo de; FELIX, Mirian Rocha Felix. Metodologias ativas na formação de professores da modalidade de ensino a distância. Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância, [S.l.], v. 12, n. 21, p. 168–180, 2020. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/980 . Acesso em: 20 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.12.21-11

FREDERICO, Celso. Marx e o conceito de história. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação: o sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos. R. (org.). O Educador vida e morte. Rio de Janeiro: Graal, 1988. p. 97-101.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Prefácio. In: DUCASSE, Fabian Cabaluz. Educación y marxismo latino-americano. Ensayos de pedagogia crítica para proyectos emancipatórios. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: El Colectivo, 2022. p. 13-22.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

KOSLINSKI, Mariane Campelo; BARTHOLO, Tiago Lisboa. A pandemia e as desigualdades de oportunidades de aprendizagem na educação infantil. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 32, e08314, 2021 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-68312021000100109&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 20 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.8314

LEFEBVRE, Henri. Lógica Formal e Lógica Dialética. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1991.

LÖWY, Michael. Objetividade e ponto de vista de classe nas ciências sociais. In: LÖWY, Michael. Método dialético e teoria política. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1978. p. 5-21.

LUKÁCS, Georg. História e consciência de classe. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

LUXEMBURGO, Rosa. Reforma, Revisionismo e Oportunismo. Rio de Janeiro: Laemmert, 1970.

MAGALHÃES, Luciana de Oliveira Rocha. A dimensão subjetiva dos processos de inclusão escolar no movimento da Pesquisa-Trans-Formação. 2021. 608 p. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1979.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da filosofia do direito de Hegel. Introdução. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2010.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. [Livro Primeiro: o processo de produção do capital, volume I]. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

MÉSZÁROS, István. O poder da Ideologia. São Paulo: Boitempo, 2004.

MATIAS, Aline Bicalho; FALCÃO, Márcia Thereza Couto; GROSSEMAN, Suely; GERMANI, Ana Claudia Camargo Gonçalves; SILVA, Andréa Tenório Correia da. A Pandemia da COVID-19 e trabalho docente: percepções de professores de uma universidade pública no estado de São Paulo. Cien Saúde Colet , [ on-line; n.p.], ago. 2022. Disponível em: http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/a-pandemia-da-covid19-e-trabalho-docente-percepcoes-de-professores-de-uma-universidade-publica-no-estado-de-sao-paulo/18503?id=18503 . Acesso em: 11 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023282.11972022

RIBEIRO JUNIOR, Manoel Cícero; FIGUEIREDO, Luciano Silva; OLIVEIRA, Dalila Coragem Alves de; PARENTE, Márcia Percília Moura; HOLANDA, Jeisy dos Santos. Ensino remoto em tempos de covid-19: aplicações e dificuldades de acesso nos estados do Piauí e Maranhão. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 9, p. 107–126, 2020. doi: 10.5281/zenodo.4018034 . Disponível em: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/66. Acesso em: 20 ago. 2023.

TRAGTENBERG, Maurício. O Conhecimento Expropriado e Reapropriado pela Classe Operária: Espanha 80. Educação & Sociedade, [São Paulo], v. 2, n. 7, p. 53-62, set. 1980.

UNESCO. Disrupção educacional e resposta COVID-19. Paris: Unesco, 2020a. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 08 ago. 2023.

UNESCO. COVID-19 impact on education. Paris: Unesco, 2020b. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 08 ago. 2023.

VÁZQUEZ, Adolfo S. Filosofia da práxis. São Paulo, Expressão Popular, 2007.

VIEIRA, M. F.; SILVA, C. M. S. A educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação,[S.l], p. 1013-1031, 2020. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/10313 Acesso em: 02 ago.2023. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1013

VIGOTSKI, Lev S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo, Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia concreta do homem (Manuscritos de 1929). Educação e Sociedade – Revista do Centro de Estudos Educação e Sociedade, Campinas, v. XXI, n. 71, p. 21-44, jul. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v21n71/a02v2171.pdf . Acesso em: 23 jul. 2023.

VIGOTSKI, Lev S. Problemas de método. In: VIGOTSKI, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 2010. p. 41-53.

VIGOTSKI, Lev S. Teoria e método em psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

ZAIM-DE-MELO, Rogerio; GOLIN, Carlo Henrique.; RIZZO, Deyvid Tenner de Souza. Educação física na escola após dois anos de pandemia: narrativas de professores do ensino fundamental. Corpoconsciência, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 118–133, 2022. doi: 10.51283/rc.v26i1.13404. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/13404. Acesso em: 20 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.51283/rc.v26i1.13404

Published

2023-12-07

How to Cite

Aguiar, W. M. J. de, Magalhães, L. de O. R., & Carvalho, M. V. C. de. (2023). Intervention Research mediating the process of overcoming the pandemic impacts on basic education . Education, 48(1), e131/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644485166

Issue

Section

Dossiê – Uma análise crítica dos impactos da pandemia na educação em países da América Latina: possibilidades de caminhos emancipatórios