Perceptions of final years of public elementary school students about Science teaching during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466944Keywords:
Ensino remoto emergencial, Disciplina de Ciências, Emprego e renda.Abstract
The COVID-19 pandemic can be considered as the greatest paradigm break in the history of education in the 21st century. Given its severity, the best alternative for mitigating damages in education remains emergency remote teaching (ERT), which is mediated, to a greater or lesser degree, by Information and Communication Technologies (ICTs). However, learning Science through this new methodological approach can be challenging, considering the inequalities in access and use of ICTs in Brazil. In addition, sometimes the Science subject requires of the students a great capacity of abstraction, which causes doubts and uncertainties in the teaching-learning process. Thus, the aim of the study was to question and understand how students in the final years of elementary school, from two cities with different socioeconomic realities, are noticing the learning in the Science subject. The qualitative-quantitative methodology used a questionnaire for data collection, descriptive statistics and content analysis for the discussion. The study identified notable differences between schools in the two cities surveyed, in relation to socioeconomic and ethnic aspects and their relationship with access to the internet, use of electronics and the impacts of these factors on learning in the Science discipline. The analysis meant that measures to combat the pandemic within the familiar context, that will reflect on school context are urgent, in order to reduce the impact of the negative effects on learning.
References
ALMEIDA, Lília Bilati de, et al. O retrato da exclusão digital na sociedade brasileira. Journal of Information Systems and Technology Management, v. 2, n. 1, p. 55-67, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jistm/a/7BZxyCX73JT9tJbBmsbfZ8w/abstract/?lang=pt Acesso em 15 jul. 2021.
ARAÚJO, Alexandro Moura; RIBEIRO, Eduardo Magalhães. Feiras, feirantes e abastecimento: uma revisão da bibliografia brasileira sobre comercialização nas feiras livres. Estudos Sociedade e Agricultura, v. 26, n. 3, p. 561-583, 2018. Disponível em: https://revistaesa.com/ojs/index.php/esa/article/view/ESA26-3_feiras_feirantes/ESA26-3_feiras_feirantes_PDF Acesso em 15 jul. 2021.
ARRUDA, Eucidio Pimenta; MILL, Daniel. Tecnologias digitais, formação de professores e de pesquisadores na pós-graduação: relações entre as iniciativas brasileiras e internacionais. Educação, v. 46, mar. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/41203/pdf Acesso em 15 jun. 2021.
ATLAS DO DESENVOLVIMENTO HUMANO - Ranking, 2013. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/ranking Acesso em 11 jun. 2021.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1 ed., 1979, 225p.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9394, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União. Brasília: DF, 18 mar. 2020. p. 39. 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União. Brasília: DF, 13 mar. 2020. p. 55, 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-473-de-12-de-maio-de-2020-256531507?inheritRedirect=true&redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fsearch%3FqSearch%3DPortaria%2520473%252C%252012%2520de%2520maio%2520de%25202020 Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União. Brasília: DF, 17 jun. 2020. p. 62, 2020c. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872 Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Medida provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União. Brasília: DF, 1 abr. 2020. Seção 1 - Extra, p. 1, 2020d. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591 Acesso em 15 jul. 2021.
BRASIL. Despacho de 9 de dezembro de 2020. Diário Oficial da União. Brasília: DF, 10 dez. 2020. Seção 1 - p. 106, 2020e. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/despacho-de-9-de-dezembro-de-2020-293257794 Acesso em 15 jul. 2021.
BARBOSA, André Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 255-280, jul./out. 2020. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/565/302 Acesso em 15 jul. 2021.
BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento et al. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. REnBio - Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, vol. 13, n. 1, p. 153-171, 2020. Disponível em: https://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/337/100 Acesso em 15 jul. 2021.
CAMARGO, Carmen Aparecida Cardoso Maia; CAMARGO, Marcio Antônio Ferreira; SOUZA, Virginia de Oliveira. A importância da motivação no processo ensino-aprendizagem. Revista Thema, v. 16, n. 3, p. 598-606, 2019. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1284 Acesso em 15 jul. 2021.
CANI, Josiane Brunetti et al. Educação e COVID-19: a arte de reinventar a escola mediando a aprendizagem “prioritariamente” pelas TDIC. Revista Ifes Ciência, v.6, n. 1, p.23-39, 2020. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/713/484 Acesso em 15 jul. 2021.
CASTRO, Rosana. Vacinas contra a Covid-19: o fim da pandemia? Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 31, n. 1, 2021. Disponível em: https://scielosp.org/pdf/physis/2021.v31n1/e310100/pt Acesso em 15 jul. 2021.
CETIC - CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa TIC Domicílios. São Paulo, 2018a. Disponível em: https://cetic.br/pesquisa/domicilios/ Acesso em: 27 jul. 2020.
CETIC - CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO. Pesquisa TIC Educação. São Paulo, 2018b. Disponível em: https://cetic.br/pt/pesquisa/educacao/ Acesso em: 27 jul. 2020.
CHAMPANGNATTE, Dostoiewski; FORTUNA, Daniele. Produção de vídeos na escola-mediações e práticas mídia-educativas. Educação em Foco, v. 25, n. 2, p. 247-264, jan./abr. 2020.
CHEN, Simiao et al. COVID-19 control in China during mass population movements at New Year. The Lancet, v.395, p. 764-766, mar. 2020. Disponível em: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2820%2930421-9 Acesso em 15 jul. 2021.
CONJUVE – CONSELHO NACIONAL DA JUVENTUDE. Juventudes e a pandemia do coronavírus – Relatório de Resultados, jul 2020. Disponível em: https://4fa1d1bc-0675-4684-8ee9-031db9be0aab.filesusr.com/ugd/f0d618_41b201dbab994b44b00aabca41f971bb.pdf Acesso em 3 mar. 2021.
CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo, v. 7, n. 3, ago. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924/553 Acesso em 15 jul. 2021.
DATAFOLHA – Instituto de Pesquisas. Educação não presencial – Onda 1, jul 2020a. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2020/06/Datafolha-Educa%C3%A7%C3%A3o-n%C3%A3o-presencial.pdf Acesso em 15 jun. 2021.
DATAFOLHA – Instituto de Pesquisas. Educação não presencial na perspectiva dos estudantes e suas famílias – Onda 2, jul 2020b. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2020/07/Apresenta%C3%A7%C3%A3o_onda2_amostra-nacional_14_07-Divulga%C3%A7%C3%A3o-IS-FL.pdf Acesso em 15 ju. 2021.
DATAFOLHA – Instituto de Pesquisas. Educação não presencial na perspectiva dos estudantes e suas famílias – Onda 3, jul 2020c. Disponível em: <https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2020/08/Pesquisa-Datafolha-Educa%C3%A7%C3%A3o-na-Pandemia-3.pdf> Acesso em 15 jun. 2021.
DORN, Emma et al. COVID-19 and student learning in the United States: The hurt could last a lifetime. McKinsey & Company – Public e Social Sector, jun. de 2020. Disponível em: https://www.apucis.com/frontend-assets/porto/initial-reports/COVID-19-and-student-learning-in-the-United-States-FINAL.pdf.pagespeed.ce.VHbS948yF4.pdf Acesso em 15 jul. 2021.
FERREIRA, Carlos Augusto Lima. Pesquisa quantitativa e qualitativa: perspectivas para o campo da educação. Revista Mosaico, v. 8, n. 2, p. 173-182, jul./dez. 2015. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/4424/2546 Acesso em 15 jul. 2021.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 6ed, São Paulo: Paz e Terra, 1983, p.27-41.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 43 ed, São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000, p. 67.
GESTRADO - GRUPO DE ESTUDOS SOBRE POLÍTICA EDUCACIONAL E TRABALHO DOCENTE. Relatório Técnico - Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. Revista Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 701-717, set./dez. 2020.
G1 – Portal de Notícias. Mortes e casos de coronavírus nos estados. São Paulo, 2021. Disponível em: https://especiais.g1.globo.com/bemestar/coronavirus/estados-brasil-mortes-casos-media-movel/?_ga=2.47106343.1460102478.1624199315-4171068508.1600197200 Acesso em 20 ju2021.
GRISA, Gregório. Efeitos da pandemia na aprendizagem, novas evidências. Blog Medium - Gregório Grisa. 8 jun 2020. Disponível em: https://medium.com/@gregoriogrisa/efeitos-da-pandemia-na-aprendizagem-novas-evid%C3%AAncias-a6a2ff1727d1> Acesso em 20 jun. 2021.
GORBALENYA, Alexander e et al. Coronaviridae study group of the international committee on taxonomy of viruses. The species severe acute respiratory syndrome related coronavirus: classifying 2019-nCoV and naming it SARS-CoV-2. Nature Microbiology, v. 5, p. 536-544, mar. de 2020. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s41564-020-0695-z Acesso em 15 jul. 2021.
GÜNTHER, Hartmut. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, n. 2, p.201-209, maio-ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/HMpC4d5cbXsdt6RqbrmZk3J/abstract/?lang=pt Acesso em 15 jul. 2021.
GURDASANI, Deept et al. School reopening without robust COVID-19 mitigation risks accelerating the pandemic. The Lancet, v. 397, p. 1177-1178, mar. 2021. Disponível em: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S0140-6736%2821%2900622-X Acesso em 15 jul. 2021.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010. Sistema IBGE de Recuperação Automática – Sidra, 2010. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/tabela/1379#resultado Acesso em 15 jul. 2021.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD) - Acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Rio de Janeiro, 2021a.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades: Carlos Barbosa/RS – 2021b. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rs/carlos-barbosa/panorama Acesso em 11 jun. 2021.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE Cidades: Nossa Senhora das Dores/SE – 2021c. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/se/nossa-senhora-das-dores/panorama Acesso em 11 jun. 2021.
IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica: Resultados e metas, 2019. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Disponível em: http://ideb.inep.gov.br/resultado/ Acesso em 11 jun. 2021.
IPEA – INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. Trabalhadores por conta própria foram os mais prejudicados pela pandemia em 2020. IPEA, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=37743&catid=3&Itemid=3 Acesso em 15 jun. 2021.
JOHNS HOPKINS UNIVERSITY. COVID-19 dashboard by the Center for Systems Science and Engineering at Johns Hopkins University. Disponível em: https://coronavirus.jhu.edu/map.html Acesso em 15 jul. 2021.
KAMENETZ, Anya. 9 Out Of 10 Children Are Out Of School Worldwide. What Now? National Public Radio, 2020. Disponível em: https://www.npr.org/2020/04/02/824964864/nine-out-of-10-ofthe-world-s-children-are-out-of-school-what-now Acesso em 05 mar. 2021.
KRAEMER, Moritz et al. The effect of human mobility and control measures on the COVID-19 epidemic in China. Science, v. 368, n. 6490, p. 493-497, 2020. Disponível em: https://science.sciencemag.org/content/368/6490/493/tab-pdf Acesso em 15 jul. 2021.
KISSLER, Stephen et al. Social distancing strategies for curbing the COVID-19 epidemic. medRxiv, mar 2020. Disponível em https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.22.20041079v1 Acesso em 27 jul. 2020.
KRASILCHIK, Myriam. Práticas do ensino de biologia. São Paulo: EDUSP, 2004, 200p.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 5 ed., 2003, 311p.
MARQUES, Keiciane Canabarro Drehmer. Modelos didáticos comestíveis como uma técnica de ensino e aprendizagem de biologia celular. Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, v.7, n.2, 2018. Disponível em: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3177 Acesso em 15 jul. 2021.
MOREIRA, José Antônio; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v. 20, 2020. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438/36079 Acesso em 15 jul. 2021.
MOREIRA, J. António; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela Melaré Vieira. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/9756 Acesso em 15 jul. 2021.
OECD - ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Students, Computers and Learning: Making the Connection, PISA, OECD Publishing: Paris, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en Acesso em 15 jun. 2021.
OECD - ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World, PISA, OECD Publishing: Paris, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en Acesso em 15 jun. 2021.
OMS – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. WHO Director-General's remarks at the media briefing on 2019-nCoV on 11 February 2020. Genebra, 2020a. Disponível em <https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-remarks-at-the-media-briefing-on-2019-ncov-on-11-february-2020> Acesso em 15 jun. 2021.
OMS – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. Genebra, 2020b. Disponível em: <https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020> Acesso em 15 jun. 2021.
PASINI, Carlos Giovani Delevati; CARVALHO, Élvio de Carvalho; ALMEIDA, Lucy Hellen Coutinho Almeida. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. Observatório Socioeconômico da COVID-19 - Grupo de Estudos em Administração Pública, Econômica e Financeira (GEAPEF) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2020. Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/820/2020/06/Textos-para-Discussao-09-Educacao-Hibrida-em-Tempos-de-Pandemia.pdf Acesso em 15 jul. 2021.
PASSOS, Adriana Quimentão et al. Café avaliativo: uma reflexão a respeito da avaliação formativa na educação básica. Research, Society and Development, v. 9, n. 12, 2020. Acesso em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/10861/9717 Disponível em 15 jul. 2021.
PNUD - PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO. Relatório do Desenvolvimento Humano 2019 - Além do rendimento, além das médias, além do presente: desigualdades no desenvolvimento humano no século XXI. New York, 2019. Disponível em: http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2019_pt.pdf Acesso em 15 jul. 2021.
POLLI, José Renato. Educação emancipatória e atualidade do pensamento ético-político de Paulo Freire: diálogo e promoção dos direitos humanos. Filosofia e Educação, v.12, n.2, p.959-981, maio/ago.2020.
PREFEITURA MUNICIPAL DE CARLOS BARBOSA. Perfil do Município, 2021. Disponível em: http://www.carlosbarbosa.rs.gov.br/paginas/perfil-do-municipio/1 Acesso em 15 jun. 2021.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v. 1, número especial, nov. 2007. Disponível em: http://143.0.234.106:3537/ojs/index.php/cienciaeensino/article/view/149/120 Acesso em 15 jul. 2021.
SANTOS, Willian Lima; FERRETE, Anne Alilma Silva Souza; ALVES, Manoel Messias Santos. Cenários virtuais de aprendizagem como recurso pedagógico diante da pandemia do novo coronavírus: relatos das experiências docentes. Educação, v. 46, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/44201/pdf Acesso em 15 jul. 2021.
SANTOS, Boaventura de Souza. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
SCHIAVI, Cristiano Sordi; FERNANDES, Érik Alvaro; PEDROZO, Eugenio Avila. Complexidade Moriniana e as policrises da COVID-19: por uma educação humanizadora frente à crise planetária. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 4, p. 402-426, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10849/7873 Acesso em 15 jul. 2021.
SENHORAS, Eloi Martins. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Covid-19Educacao/2945 Acesso em 15 jul. 2021.
SILVA, Francielle Ferreira; NETA, Nair Floresta Andrade. Afetividade e ensino-aprendizagem: influência favorável na relação professor-aluno-objeto de conhecimento. Especiaria: Cadernos de Ciências Humanas, Ilhéus, v. 17, n. 31, p. 31-49, 2017. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/index.php/especiaria/article/view/2056 Acesso em 15 jul. 2021.
SILVA, Diego de Oliveira; SALES, Gilvandenys Leite; BRAGA, Juscileide Braga de. A utilização do aplicativo plickers como ferramenta na implementação da metodologia peer instruction. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 4, n. 12, 2018. Disponível em: http://periodicos.uern.br/index.php/RECEI/article/view/2830/1801 Acesso em 15 jul. 2021.
SILVA, Antonio Jansen Fernandes et al. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da Educação Física Escolar. Corpoconsciência, v. 24, n. 2, p. 57-70, maio/ago., 2020. Acesso em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10664 Acesso em 15 jul. 2021.
SILVEIRA, Tatiane Ramos dos Santos; CARVALHO, Marco Antônio Garcia de. Uma avaliação do uso de vídeos na educação básica no Brasil: efeitos sobre a motivação dos alunos no ensino e aprendizagem. Revista Sítio Novo, v. 5, n. 1, p. 19-30, 2020. Disponível em: https://sitionovo.ifto.edu.br/index.php/sitionovo/article/view/798 Acesso em 15 jul. 2021.
TODOS PELA EDUCAÇÃO. Ensino a distância na Educação Básica frente à pandemia da Covid-19. Nota Técnica, 2020. Disponível em: <https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf> Acesso em 20 jun. 2021.
UNESCO - ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. COVID-19 Impact on Education - Global monitoring of school closures caused by COVID-19, 2021. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse Acesso em 15 jun. 2021.
UNICEF - Impactos Primários e Secundários da COVID-19 em Crianças e Adolescentes - Relatório de análise. Brasília: DF, 2020. Disponível em: < https://www.unicef.org/brazil/media/11331/file/relatorio-analise-impactos-primarios-e-secundarios-da-covid-19-em-criancas-e-adolescentes.pdf> Acesso em 15 jun. 2021.
VINER, Russell et al. School closure and management practices during coronavirus outbreaks including COVID-19: a rapid systematic review. Lancet Child & Adolescent Health, v. 4, p. 397-404, mai. 2020. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S235246422030095X Acesso em 15 jul. 2021.
WERNECK, Guilherme Loureiro; CARVALHO, Marilia Sá. The COVID-19 pandemic in Brazil: chronicle of a health crisis foretold. Cadernos de Saúde Pública. n. 36, v. 20, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32402007/ Acesso em 15 jul. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)