Beyond Mathematical literacy: ethnic and racial elements in the Mein Rechenbuch booklet
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644466012Keywords:
Cartilhas escolares, Matemática, Questões RaciaisAbstract
This paper makes an analysis of two Mathematical literacy booklets called Mein Rechenbuch (My calculus book). Both booklets were produced in 1933 by the publishing house Rotermund, which was then linked to a Lutheran institution belonging to the Rio-Grandense Evangelical Synod. The main goal of such guidelines was to promote mathematical learning, based on ethnic, cultural and racial values. The study relies on documentary analysis, being necessary to put the document into context, in this case, the booklets at the time they were produced (BACELLAR, 2008). The teaching resources represented in those textbooks promoted mathematical knowledge engaged as living experience. The activities considered in the Math booklets reveal a pedagogical direction towards the Socio-Political reality of immigration, strengthening habits, traditions and practices of ethnic communities from their lived experiences. The content of the textbooks served not only as stimulus to enhance mental calculation and problem-solving skills, from the daily routine of German-Brazilian communities, but also as effective means to spread ethnic and racial ideas.
References
ALBRECHT, Elias Kruger: Cartilhas em língua alemã produzidas pelos Sínodos Luteranos no Rio Grande do Sul: usos e memórias (1923-1945). Dissertação (Mestrado em Educação) -Universidade Federal de Pelotas/UFPel, Pelotas/RS: 2019.
AM BEISPIEL. "Zehn kleine Negerlein". Portal eletrônico. Alemanha. Especiais. Online. Disponível em: http://www.zeitlupe.co.at/zehnkleine.html. Acesso em: 14 abr. 2021.
ARENDT, Isabel Cristina. Representações da Germanidade: escola e professores no Allgemeine Lehrerzeitung für Rio Grande do Sul. Tese (Doutorado em História) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos/UNISINOS, São Leopoldo/RS: 2005.
BACELLAR, Carlos. Fontes documentais: uso e mau uso dos arquivos. In: PÍNSKY, Carla Bassanezí (Org). Fontes históricas, 2.ed. São Paulo: Contexto, 2008. p. 23-79.
BARTH, Frederich Grupos étnicos e suas fronteiras. In: POUTIGNAT, Philippe (Org). Teorias da etnicidade. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2001. p.187- 227
BELMIRO, Celia Abicalil. Um estudo sobre relações entre imagens e textos verbais em cartilhas de alfabetização e livros de literatura infantil. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal Fluminense/UFF, Niterói/RJ: 2008.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e saber escolar (1810- 1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
CARDOSO, Rafael. O Início do Design de Livros no Brasil. In: CARDOSO, Rafael (Org). O design brasileiro, antes do design: Aspecto da história gráfica, 1870-1960. São Paulo: Cosacnaify, 2005, p. 160-197.
CHARTIER, Roger. A História Cultural: entre práticas e representações. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertand, 1990.
CHOPPIN, Alain. O historiador e o livro escolar. Revista História da Educação, v.6, n. 11, p. 5 -24, abril, 2002.
DOMINGUES, Heloisa Maria Bertol; SÁ, Magali Romero; GLICK, Thomas. A Recepção do Darwinismo no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2003.
DREHER, Martin Norberto. Wilhelm Rotermund: seu tempo – suas obras. 2. ed. São Leopoldo: Oikos, 2014.
EISSLER, Roberto João; PINTO, Neuza Bertoni. A Aritmética de Leonard Tochtrop em seus artigos no jornal Lehrezeitung (1928 –1933). In: XII SEMINÁRIO TEMÁTICO SABERES ELEMENTARES MATEMÁTICOS DO ENSINO PRIMÁRIO: O QUE DIZEM AS REVISTAS PEDAGÓGICAS? Anais...Paraná: 2015, p. 402-410. Disponível em: https://docplayer.com.br/11737301-A-aritmetica-de-leonhardtochtrop -em-seus-artigos- . Acesso em: 27 dez. 2020.
FONSECA, Maria Ângela Peter da. Deutsche Schulen urbanas no Pampa ou o Pampa dentro de Deutsche Schulen? Cultura Escolar Conforme: Collegio Allemão de Pelotas e Collegio Rio Grandense do Rio Grande (1912-1936). Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas/UFPel, Pelotas/RS, 2017.
FRADE, Isabel Cristina A. da Silva. Livros para ensinar a ler e escrever: uma pequena análise da visualidade de livros produzidos no Brasil, em Portugal e na França, entre os séculos XIX e XX. In: BRAGANÇA, A; ABREU, Márcia (Orgs). Impresso no Brasil: Dois séculos de livros brasileiros. São Paulo: Editora UNESP, 2010, p. 171-190.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; BATISTA, Antônio Augusto Gomes. O estudo dos manuais escolares e a pesquisa em história. In: BATISTA, Antônio Augusto Gomes; GALVÃO, Ana Maria de Oliveira (Org.). Livros Escolares de Leitura no Brasil: elementos para uma história. Campinas: Mercado das Letras, 2009, p. 11-40.
GRÜZMANN. NSDAP-Ortsgruppe Porto Alegre, comemorações do 1º de Maio (1933-1937), participantes. História Unisinos. São Leopoldo, n.22, p. 274-289, mai./ago, 2018. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/historia/article/ viewFile/htu.2018.222.11/60746318. Acesso em 05 abr. 2021.
HOBSBAWN, Eric. A Invenção das Tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
HOFF, Sandino; CARDOSO, Maria Angélica. Realismo pedagógico. Revista HISTEDBR, s/n, v. 20, s/p, 2006. Disponível online em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br. Acesso em 26 ago. 2020.
IPT – INSTITUTO PRÉ-TEOLÓGICO. “Educadores” Portal eletrônico. Brasil. Online. Disponível em: http://iptsaoleopoldo.tumblr.com/tagged/educadores. Acesso em 20 nov. 2018.
KUHN, Malcus Cassiano. O ensino da matemática nas escolas evangélicas luteranas do Rio Grande do Sul durante a primeira metade do século XX. 2015. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Luterana do Brasil/ULBRA, Canoas/RS: 2015.
KREUTZ, Lúcio. Material didático e currículo na escola teuto-brasileira do Rio Grande do Sul. São Leopoldo: Unisinos, 1994.
KREUTZ, Lúcio. Das Schulbuch (O livro escolar), 1917-1938. Um periódico singular para o contexto da imprensa pedagógica no período. História da Educação, v. 11, n. 23, p. 193-215, Set/Dez 2007. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/29278/pdf. Acesso em: 10 fev. 2021.
LIBRARY OF CONGRESS. Biographies Septimus Winner (1827-1902). Portal eletrônico. Estados Unidos. Especiais. Online. Disponível em: https://www.loc.gov/item/ihas.200185362/. Acesso em: 23 jul. 2020.
LIDER ARCHIV. “Zehn kleine Negerlein”. Portal eletrônico. Alemanha. Especiais. Online. Disponível em: https://www.lieder-archiv.de/zehn_kleine _ negerleinnotenblatt_300729.html. Acesso em: 25 jul.2020.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. 4.ed. Campinas: Unicamp, 1996.
LUCA, Tania Regia De. A Revista do Brasil: um Diagnóstico para a (N) ação. São Paulo, UNESP, 1999.
MAURO, Suzeli. Uma história da matemática escolar desenvolvida por Comunidades de origem alemã no Rio Grande do Sul no final do século XIX e início do século XX. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista/UNESP, Rio Claro/SP: 2005.
MOCELLIM, Alan Delazeri. A comunidade: da sociologia clássica à sociologia contemporânea. PLURAL, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 105-125, 2011. Disponível em: www.periodicos.usp.br/plural/article/. Acesso 13 ago. 2020.
SCHWARCZ, Lilia Mortiz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil, 1870-1930. São Paulo: Companhia Das Letras, 1993.
VALDEMARIN, Vera Teresa. História dos métodos e materiais de ensino: a escola nova e seus modos de uso. São Paulo: Cortez, 2010.
VOLKSLIEDERARCHIV. Zehn kleine Negerlein. Portal eletrônico, Alemanha. Especiais. Online. Disponível em: https://www.volksliederarchiv.de/zehn-kleinenegerlein-uebern-rhein/. Acesso em: 23 jul. 2020.
WEIDUSCHADT, Patrícia. O Sínodo de Missouri e a educação pomerana em Pelotas e São Lourenço do Sul nas primeiras décadas do século XX: Identidade e cultura escolar. 2007. 256 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas/UFPel, Pelotas/RS, 2007.
WEIDUSCHADT, Patrícia; ALVES, Monica Flugel. O ensino de cálculo mental nas instituições escolares luteranas da Serra dos Tapes, Rio Grande do Sul, Brasil (1930-1970). Rev. educação. PUC-Campinas. Campinas, v.24, n.2, p. 282-299, maio/ago., 2019. Disponível em: http://periodicos.puccampinas.edu.br/seer/index.php/reveducacao/. Acesso em: 04 abr. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)