The perceptions about the subjects of the Education for Adults and Young People (EJA) and the teaching materials used in pedagogical mediation in the Education for youths and adults
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644461367Keywords:
Subjects of the EJA, Pedagogical Mediations, Teaching materials.Abstract
This article intends to make a theoretical articulation about the perceptions of the subjects of the EJA and the elaboration of didactic materials used in the pedagogical mediations in this modality of teaching. The approach brought in this paper is an unfolding of a state of knowledge research that aimed to identify the main theoretical and methodological foundations in the productions resulting from researching the field of Education for Youth and Adult in Brazil that deal with student subjects. From this survey, other dialogues have become possible and they organized themselves on the issue for the discussion developed here: how the perceptions about student subjects influence the choice and / or production of didactic materials used in pedagogical mediations in the EJA? The proposed theoretical articulation allowed us to realize that the understanding about the subjects with whom one works in the Education for Young and Adults and the comprehension of how young people and adults learn, influence not only the choice, but also the production and the policies of distribution of teaching materials that corroborate with a perception about the subjects.
References
ANACLETO, Érica Alessandra F.; LADEIRA, Wânia Terezinha. Falar de mim é fácil, difícil é ser Eu: Estratégias discursivo-interacionais de Construção de Identidades por Alunos de EJA no Orkut. Gláuks. v. 10 n. 1 p. 153-176, Locus-UFV, 2010. Disponível em: https://www.locus.ufv.br/bitstream/123456789/18068/1/artigo.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.
BANDEIRA, Denise. Material didático: conceito, classificação geral e aspectos da elaboração. IESDE-Brasil, S.A, 2009. Disponível em: www2.videolivraria.com.br/pdfs/24136.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.
BRASIL, Conselho Nacional Educação/Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, n. 9394, Presidência da República, dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm Acesso em: ag. 2020.
CARVALHO, Rosângela Tenório de. O discurso curricular intercultural na Educação de jovens e adultos e a produção de subjetividades. Educação e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2012, Vol.38(1), pp.47-61. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28325/30182. Acesso em: 07 abr. 2018.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
CONZATTI, Fernanda de Brito Kulmann.; DAVOGLIO, Tárcia Rita. Estado de conhecimento da pesquisa acadêmica sobre o aluno adulto da educação de jovens e adultos (2011-2014). Revista Educação Por Escrito, Vol.7(1), p.59-73, 2016,. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/21385/14619. Acesso em: 07 abr. 2018.
DURAND, Olga. Celestina. da Silva. FURINI, Dóris Regina Marroni. SANTOS, Pollyana dos. Sujeitos da Educação de Jovens e Adultos, espaços e múltiplos saberes. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes (Org.). Educação de Jovens e Adultos e Educação na Diversidade. Florianópolis: Ufsc, 2011. p. 158-245.
ESTÈVÃO, Carlos Vilar. Educação de Juventudes: o lugar da escola nas representações dos jovens. Impulso, Piracicaba. Vol. 17 (42), p. 11-19, 2006.
FÁVERO, Osmar. Materiais Didáticos para a Educação de Jovens e Adultos. Cadernos Cedes, Campinas, vol. 27, n. 71, p. 39-62, jan./abr. 2007.
FIORENTINI, Dario.; LORENZATO, Sergio. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3ª ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
FERREIRA, Andresa Aparecida; MARTINELLI, Selma de Cássia. Estudantes da Educação de Jovens e Adultos: considerações sobre o perfil e desempenho escolar. Educação: Teoria e Prática, Vol.26 (52), p.312-331, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/9233/7670. Acesso em: 07 abr. 2020
FURINI, Dóris Regina Marroni. A cabeça pensa a partir de onde os pés pisam: os sujeitos jovens e a EJA. Pedagógica: Revista do programa de Pós-graduaçao em Educaçao - PPGE, Vol.14 (29), pp.443-476, 2012. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/1459/820 Acesso em: 07 abr. 2020.
GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Educação de jovens e adultos: teoria, prática e proposta. 5 ed. Cortez: São Paulo. Instituto Paulo Freire, 2002.
GROPPO, Luis Antonio. Teorias pós-críticas da juventude: juvenilização, tribalismo e socialização ativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ninez y Juventud, Vol.13(2), p.567(13), 2015. Disponível em: http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v13n2/v13n2a02.pdf. Acesso em: 07 abr. 2020.
HADDAD, Sérgio (Coord.). O Estado da Arte das Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos no Brasil: a produção discente da pós-graduação em educação no período de 1986- 1998. São Paulo: Ação Educativa, 2000. Disponível em: www.bibliotecadigital.abong.org.br/bitstream/handle/11465/1779/40.pdf?sequence=1&isAllowed=yAcesso em: 07 abr. 2020.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. O conhecimento escolar, suas mediações e as atividades de ensinar e aprender. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. (Org.). Crianças, jovens e adultos: diferentes processos e mediações escolares. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2008.
MARQUES, Denise Travassos.; PACHANE, Graziela Giusti. Formação de educadores: uma perspectiva de educação de idosos em programas de
EJA. Educação e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, Vol.36(2), pp.475-490, 2010. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28243/30077. Acesso em: 07 abr. 2020.
MELLO, Paulo Eduardo Dias de. Um novo olhar sobre a produção didática da EJA: as produções do meio escolar. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Vol. 1, nº 1, 2013. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/educajovenseadultos/article/view/246. Acesso em: 24 mar. 2020.
OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. N.12, Set/Out/Nov/Dez, p. 59-73, 1999.
RIEGER, Marlise; ALEXANDRE, Ivone de Jesus. Educação de jovens e adultos: o retorno das mulheres à escola. Eventos Pedagógicos, 01 December 2011, Vol.2(2). Disponível em: http://sinop.unemat.br/projetos/revista/index.php/eventos/article/view/412/242. Acesso em: 07 abr. 2020.
SANTOS, Pollyana dos; SILVA, Gabriela da. Os Sujeitos da EJA nas Pesquisas em Educação de Jovens e Adultos. Educação e Realidade. v. 45, n. 2, Porto Alegre, 2020. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362020000200604&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jan. 2021
SARTORI, Anderson. Legislação, políticas públicas e concepções de educação de jovens e adultos. In: LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. (Org.). Educação de jovens e adultos na Diversidade. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2011. p. 12-125.
SENRA, Ronaldo Eustáquio Feitoza; SATO, Michèle Tomoko; MELLO, Geison Jader; CAMPOS, Arnaldo Gonçalves de. Juventudes, Educação do Campo e Formação Técnica: um estudo de caso do IFMT. Educação e Realidade, Vol.42 (2), p.605-627, Porto Alegre, 2017. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55385. Acesso em: 07 abr. 2018.
SILVA, Janine Marta Pereira Antunes da. O ethos discursivo do aluno da Educação de Jovens e Adultos: uma abordagem acerca da identidade dos alunos do 1º e 2º segmento da EJA de uma instituição de ensino da rede municipal de Betim. Revista Memento, V.6, n.2, jul.-dez. 2015. Disponível em: http://periodicos.unincor.br/index.php/memento/article/view/2685/pdf_71. Acesso em: 07 abr. 2018.
SOUZA, Carmen Rosane Segatto e Souza; AZAMBUJA, Guacira de;
PAIXÃO, Sílvia de Oliveira. Rejuvenescimento da Educação de Jovens e Adultos - EJA: prática de inclusão ou exclusão? Revista Iberoamericana de Educación, Vol. 59, Nº. Extra 2, 2012. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4051789. Acesso em: 07 abr. 2018.
SOUZA, Emanuelle de Oliveira; REIS, Rosemeire. Juventudes na EJA: contradições entre suas conquistas como sujeito de direito e os silenciamentos nos espaços escolares. HOLOS, Ano 33, Vol. 03, 2017. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5747. Acesso em: 07 abr. 2020.
TAKEUCHI, Márcia Regina. Análise Material de Livros Didáticos para Educação de Jovens e Adultos. Dissertação (Mestrado), PUC São Paulo, São Paulo, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)