Portugueselanguageteaching in Professional High School. A case study based on the perspective of the school manager

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644455175

Keywords:

Professional High Schooll, Portuguese language, Management School

Abstract

This paper aiming to conduct a survey of the perceptions of the public school managers in the federal education in the country of Barra do Corda, State of Maranhão, concerning the quality of Portuguese language teaching in professional high school. The relevance of such perceptions is affirmed in order to achieve the desired quality in teaching and examine the potential guiding of these perceptions for pedagogical purposes. Therefore, references on the quality of Portuguese language teaching and on the pedagogical role of the school manager were reviewed. We proceeded with the case study procedure through documentary research and a survey was applied to the school's management departments. The results reveal that the way managers assess the quality of Portuguese language teaching results in a targeted and formative management profile, which has repercussions in support of the teacher's work.

Author Biographies

Wenilson Salasar de Santana, Instituto Federal do Maranhão

Professor de Letras/Português do Instituto Federal do Maranhão. Pós-graduado em Gestão Escolar (2020) pela USP/SP. Mestrando em Linguística (2020) pela UFPI/PI. Possui Licenciatura em Letras com habilitação em Língua Portuguesa, Língua Inglesa e suas respectivas Literaturas, pela UEMA/MA (2010). Pós-graduado em Ensino de Língua Portuguesa (2017) e em Docência na Educação Profissional (2018) pela FAVENI/FUTURA. Possui experiência docente com ensino, pesquisa e extensão, atuando profissionalmente no ensino médio da educação básica, desde 2006.

Endereço para correspondência: 

Avenida Honório Paiva, 2077 - Apartamento 03, CEP 64.015.125 - Teresina/PI

Kellen Jacobsen Follador, Universidade Estadual de Campinas

Doutora e Mestre em História. Pós-Doutora em História pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Aluna do Doutorado da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), na área de concentração Formação, Currículo e Práticas Pedagógicas; Foi pesquisadora visitante no Consejo Superior de Investigaciones Científicas de España (CSIC), na Universidad Complutense de Madrid (UCM) e na Universidad Nacional de Educación a Distancia de España (UNED).

Endereço para correspondência: 

Avenida Otacílio Tomanik, 350, Ipê 52, Cep 05363-000, São Paulo, SP.

Telefone: (19) 999002924

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Published

2023-08-22

How to Cite

Santana, W. S. de, & Follador, K. J. (2023). Portugueselanguageteaching in Professional High School. A case study based on the perspective of the school manager. Education, 48(1), e97/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644455175