“Pleasant and wholesome place”, “Vast and well ventilated house”: location and spaces of boarding schools in the Imperial Court of Rio de Janeiro (19th century)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644448342

Keywords:

Boarding schools, Hygiene, History of education

Abstract

The article presents a historiographical understanding of the dispositions of boarding schools buildings as well as speeches regarding the hygienic conditions of these spaces, located in the Imperial Court of Rio de Janeiro, Brazil, in the second half of the 19th century. The documentary research resulted in the collection and analysis of information from different sources, especially in advertisements published in Almanak Laemmert and in medical theses defended at the Faculty of Medicine of Rio de Janeiro. The boarding schools were located on streets in the center of the city, considered unhealthy, or on the outskirts of the city, as recommended by the doctors. As for the spaces, they were installed in residential houses and townhouses which were modified for boarding school services and in buildings originally planned and built to become a boarding school. The buildings of large boarding schools had dormitories, a cafeteria, wooded patios for recreation, an infirmary, a chapel and a wardrobe. Notwithstanding the medical-hygienic criticism, some of these buildings had running water, tanks for bathing and washing clothes, swimming pool, gas lighting, sanitary facilities.

Author Biography

Joaquim Tavares da Conceição, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em História (2012) pelo Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal da Bahia, Mestre em Educação (2007) e Graduado em História pela Universidade Federal de Sergipe (1993), Especialização em Direito Processual pela Universidade Federal de Santa Catarina, Bacharel em Direito pela Universidade Tiradentes (1996). Professor titular da Universidade Federal de Sergipe com atuação no Colégio de Aplicação, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UFS) e no Programa de Mestrado Profissional em Ensino de História (ProfHistória-UFS). Líder do GRUPO DE ESTUDOS E PESQUISAS EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO: Memórias, sujeitos, saberes e práticas educativas (GEPHED/CNPq/UFS). Avaliador do Programa Nacional do Livro Didático - PNLD 2016: História: Anos Iniciais do Ensino Fundamental; PNLD 2018: História: Ensino Médio; PNLD 2019: História. Anos Iniciais do Ensino Fundamental; PNLD 2020: História anos finais do ensino fundamental. Coordenador do Centro de Pesquisa Documentação e Memória do Colégio de Aplicação (UFS). Sócio efetivo do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe. Membro do corpo editorial da Revista Tempos e Espaços em Educação, Membro do Conselho Editorial da Universidade Federal de Sergipe e Editor da Revista do Instituto Histórico e Geográfico de Sergipe. Temáticas/eixos de pequisa: História e memória das instituições e/ou práticas educativas, Intelectuais e projetos educacionais, Memória e patrimônio educativo, História da educação profissional, Ensino de História.

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Published

2022-05-20

How to Cite

Conceição, J. T. da. (2022). “Pleasant and wholesome place”, “Vast and well ventilated house”: location and spaces of boarding schools in the Imperial Court of Rio de Janeiro (19th century). Education, 47(1), e30/ 1– 23. https://doi.org/10.5902/1984644448342