History teachers training models: a comparative study between the Federal University of the Southern Border (Brazil) and the University of Minho (Portugal)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644439103

Keywords:

Teacher training, Supervised Internship, Historical Education.

Abstract

Contemporary society, noticeable by the information and communication technology, demands from the individual a proactive, flexible, and constantly learning attitude to overcome its limits in the face of constant technological, economic, political, social and cultural transformations. In this scenario, we present the results of a research that examines the supervised internship in the history teacher's initial training, the experience developed at the Federal Frontier University - Campus Erechim, Brazil, and the University of Minho, Braga, Portugal, paradigm that supports the methodology proposed for the teaching of history and the profile of the desired history teacher.

Author Biographies

Halferd Carlos Ribeiro Junior, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professor Adjunto na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Erechim. Graduado em História (2005), Mestre em História (2008) ambos realizados na Universidade Estadual Paulista, campus de Franca; Doutor em Educação (2015) pela Universidade Estadual de Campinas. Desenvolveu dois estágios de pesquisa de Pós-Doutorado na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (2018) e na Faculdade de Educação da Universidade do Minho (2018). Tem desenvolvido pesquisas em educação e história, com ênfase na história da educação, currículo, livros didáticos, ensino de história.

Maria Glória Parra Santos Solé, Faculdade de Educação - Universidade do Minho

Professora Auxiliar da Universidade do Minho, no Instituto de Educação, docente do Departamento de Estudos Integrados de Literacia, Didáctica e Supervisão. Doutorada em Estudos da Criança pela Universidade do Minho com a tese: A História no 1.º Ciclo do Ensino Básico: a Concepção do Tempo e a Compreensão Histórica das crianças e os Contextos para o seu Desenvolvimento. Tem-se dedicado à investigação em Educação Histórica, ao nível da cognição histórica com crianças. Publicou vários artigos, capítulos de livros e comunicações relacionadas com o ensino da História a Crianças.

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Published

2020-09-25

How to Cite

Ribeiro Junior, H. C., & Solé, M. G. P. S. (2020). History teachers training models: a comparative study between the Federal University of the Southern Border (Brazil) and the University of Minho (Portugal). Education, 45(1), e80/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644439103