The students vision of professional education in the high school about the student permanence polictics in the IFPA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644434876

Keywords:

Student permanence politics, Professional education in the high school, Instituto federal de educação do Pará

Abstract

This article is part of a master's research about a perspective of the permanence politics inside one campi of the Instituto Federal de Educação do Pará (IFPA), pointed in this study as actions of the National Program of Student Assistance. The approach is qualitative, beacause it is developed by the strategy of study case, and uses data samples; documentary research and semi structured interviews with six students of integrate and subsequence High School Professional Education courses. It is point out the visions about the Student Permanence Politics, considering the thematic analysis unitis, on the choose of actions and permanence in the course. The data collected revealed that in the IFPA campus have a Internal Student Forum to the action choices, integrating the students of High School, but is necessary improve the ways of students participate of it according to the needs of them. It was identified that the students attribute to the policy of student studies strict influence with the permanence in the course. I conclude that in the campus the Student Permanence politics actions, in the most part of time is linked with the payment of financial aid by budget contains.

Author Biographies

Maria Cristina Afonso Ferreira, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÀ

Aluna no Programa de Pós Graduação em Currículo em Gestão da Escola Básica da UFPA. Pedagoda no Instituto Federal do Pará Campus Paragominas. Experiência de dez anos na educação básica pública como professora e coordenação pedagógica.

Maria de Fátima Matos de Souza, UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ

Possui Licenciatura e Bacharelado em História, pela Universidade Federal do Pará (1995); mestrado em Educação, pela Universidade Metodista de Piracicaba (1998); doutorado em Educação Escolar, pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho (2007), concluiu estágio de pós-doutoramento na Universidade Católica de Brasília (2016). É Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, Curso de Educação do Campo/Faculdade de Etnodiversidade, Campus de Altamira. É professora colaboradora do Curso de Mestrado Acadêmico em Educação/PPGE/UFOPA e do Mestrado acadêmico de Saúde, Ambiente e Qualidade de Vida - PPGSAQ/UFOPA; professora do quadro permanente do Mestrado Acadêmico em Currículo e Gestão da Escola Básica - PPEB/ UFPA. Participa como pesquisadora do Grupo de estudos e pesquisa em História, Sociedade e Educação no Brasil - HISTEDBR/SECÇÃO-PA. Tem experiência na área de Educação Superior em nível de graduação e pós-graduação, atuando principalmente nos seguintes temas: política e legislação educacional, gestão educacional, avaliação educacional, exclusão escolar, formação docente, educação do campo, historia da educação e educação integral de tempo integral.

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Published

2019-02-07

How to Cite

Ferreira, M. C. A., & Souza, M. de F. M. de. (2019). The students vision of professional education in the high school about the student permanence polictics in the IFPA. Education, 44, e12/ 1–23. https://doi.org/10.5902/1984644434876