Sociospatial inequalities and school choice
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644430037Keywords:
Socio-spatial inequalities, Schooling inequalities, School choiceAbstract
These article shows the results of a research, whose problem is in the intersection of classical problems of sociology of education and urban sociology. Aiming to understand if and how socio-spatial inequalities impact on schooling inequalities, we analyzed the way certain social and urban characteristics of a territory structure the strategies and families’ school choices. In order to do so, we examined two sub-regions in the Barreiro area, situated in Belo Horizonte, that present socioeconomic and urban contrasts. Starting from the notion of geography of opportunities, we compared the strategies used and school choices made by families that lived in these two areas, aiming to identify how the socio-economic characteristics of the environment constrained or favored their schooling preferences. The results indicated an effect of the unequal distribution of school opportunities on the parental choices, derived from the quantitative and qualitative characteristics of local school offer.References
AINSWORTH, James W. Why does it take a village? The mediation of Neighborhood Effects on educational achievement. Social Forces, Set, 81(1):117-152. 2002.
ALVES, Fátima, FRANCO, Creso, RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz. "Segregação residencial e desigualdade escolar no Rio de Janeiro." In: RIBEIRO, Luiz César de Queiroz; KAZTMAN, Rubén. A cidade contra a escola. Segregação Urbana e desigualdades educacionais em grandes cidades da América Latina. Rio de Janeiro: Letra Capital/Observatório das Metrópoles, 2008. p 91-118.
BEN AYED, Choukri. "As desigualdades socioespaciais de acesso aos saberes: uma perspectiva de renovação da sociologia das desigualdades escolares?." Educação & Sociedade. Tradução Alain François. 33.120. 2012.
BOURDIEU, Pierre. A Escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Tradução Aparecida Joly Gouveia. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (orgs). Escritos de educação. Petrópolis, Vozes, 1998. p. 39-64.
BOURDIEU, Pierre. O efeito de lugar. In: BOURDIEU, Pierre (org.). A miséria do mundo. Tradução Mateus S. Soares Azevedo. Jaime A. Clasen. Sérgio H. de Freitas Guimarães. Marcus Antunes Penchel. Guilherme J. de Freitas Teixeira. Jairo Veloso Vargas. Petrópolis, Vozes, 2003.
COSTA, Márcio. KOSLINSKI, Mariane. Escolha, estratégia e competição por escolas públicas. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 2, p. 195-213, maio/ago. 2012.
ÉRNICA, Maurício. BATISTA, Antônio G. Educação em territórios de alta vulnerabilidade social na metrópole: um caso na periferia de São Paulo. Informe de Pesquisa. CENPEC, n. 3, Nov. 2011.
GALSTER, George C.; KILLEN, Sean P. The geography of metropolitan opportunity: A reconnaissance and conceptual framework. Housing Policy Debate, v. 6, n. 1, p. 7-43, 1995.
KAZTMAN, Ruben. Seducidos y abandonados: el aislamento social de los pobres urbanos. Revista de la Cepal. N. 75. Dec. 2001.
KOSLINSKI, Mariane C. ALVES, Fátima. Novos olhares para as desigualdades de oportunidades educacionais: a segregação residencial e a relação favela-asfalto no contexto carioca. Educ. Soc., Campinas, v.33, n. 120, p. 805-831, jul.-set. 2012.
NOGUEIRA, Maria Alice. No fio da navalha - A (nova) classe média brasileira e sua opção pela escola particular. In: ROMANELLI, G; NOGUEIRA, M.A.; ZAGO, N. (Org.). Família & escola – Novas perspectivas de análise. Petropolis: Vozes, v. 1, p. 109-130. 2013.
OBERTI, Marco. Differenciation sociale et scolaire du territoire: inegalites et configurations locales. Sociétés contemporaines, no 59-60, p. 13-42. 2005.
ORFIELD, Gary. GANDÁRA, Patricia. Housing, school segregation and intergenerational inequality in the United States. Policy Brief. 2009.
RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz, KOSLINSKI, Mariane. A metropolização da questão social e as desigualdades de oportunidades educacionais no Brasil. In: RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz. KOSLINSKI, Mariane C. ALVES, Fatima. Desigualdades urbanas, Desigualdades escolares. Rio de Janeiro, Letra Capital/Observatório das Metrólopes/IPPUR/UFRJ. 2010. p. 33-66.
RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz. KOSLINSKI, Mariane. Efeito metrópole e acesso às oportunidades educacionais. Revista Eure, Vol. XXXV, Nº 106, pp. 101-129, 2009.
SAMPSON, Robert J. MORENOFF, Jeffrey D. GANNON-ROWLEY, Thomas. Assessing “neighborhood effects”: Social processes and new directions in research. Annual review of sociology, v. 28, n. 1, p. 443-478, 2002.
SANTOS, Milton. O retorno do território. In: OSAL: Observatorio Social de América Latina. Año 6 no. 16 (jun. 2005). Buenos Aires: CLACSO, 2005.
SIMMEL, Georg. As grandes cidades e a vida do espírito (1903). Tradução Leopoldo Waizbort. Mana, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, Oct. 2005.
VAN ZANTEN, Agnés. New modes of reproducing social inequality in education: the changing role of parents, teachers, schools and educational policies. European Education Research Journal, Vol. 4, N. 3, 2005.
ZUCCARELLI, Carolina. CID, Gabriel. Oportunidades educacionais e escolhas familiares no Rio de Janeiro. In: RIBEIRO, Luiz Cesar de Queiroz. KOSLINSKI, Mariane C. ALVES, Fatima. Desigualdades urbanas, Desigualdades escolares. Rio de Janeiro, Letra Capital, 2010. p. 249-276.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)