Playing and gender relations: reflections of children and teachers

Authors

  • Cássia Cristina Furlan Universidade Estadual de Maringá
  • Verônica Regina Müller Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644413728

Keywords:

To play, Gender, Trails of Diversity.

Abstract

The research sought to examine what children and teachers thought about playing and gender issues. In total, 18 children participated in the interventions with the game, 10 boys and 8 girls, and 13 teachers, all of them from the city of Sarandi / PR. The words of the children about gender representations were achieved from the application of the game named Trails of Diversity, within the Play Project and, with the teachers, in a school setting, using the game through the focus group technique. Through the episodes, conversations and plays, we understand the diversity of identities and roles that children and teachers construct and assume. Both for the children as the teachers, there were several moments and situations in which the conflict settled, arising there from critical reflection.

Author Biographies

Cássia Cristina Furlan, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Educação Física (2009) pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Especialização em Educação Profissional integrada à Educação Básica na modalidade de Jovens e Adultos (2011), pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR-CP). Mestrado em Educação (2013) - UEM. Doutoranda em Educação - UEM.

Verônica Regina Müller, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Licenciatura Plena de Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1982), Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1986), Doutorado em História da Educação Social Contemporânea - Universidad de Barcelona (1996) e pós-doutorado na mesma área em Barcelona. Atualmente é professora da Universidade Estadual de Maringá (Graduação de Educação Física, Mestrado e Doutorado em Educação) e coordenadora do PCA (Programa Multidisciplinar de Estudos, Pesquisa e Defesa da Criança e do Adolescente).

Published

2015-09-24

How to Cite

Furlan, C. C., & Müller, V. R. (2015). Playing and gender relations: reflections of children and teachers. Education, 40(3), 711–722. https://doi.org/10.5902/1984644413728

Issue

Section

Continuous Demand