Stress and resilience in nursing students from two public universities in the state of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769234162

Keywords:

Enfermagem, Estudantes de enfermagem, Resiliência psicológica

Abstract

Objective: to verify the relationship between stress and resilience in nursing students from two public universities in the state of São Paulo. Methods: cross-sectional study conducted in March 2016 with 117 nursing students. A form for academic and demographic characterization, the instrument for Assessment of Stress in Nursing Students, and the Wagnild and Young’s Resilience Scale were applied. Data were analyzed in the Statistical Package for Social Sciences, version 10.0. Results: there was a predominance of students with medium stress level. Time management and theoretical activities represented a high level of stress for 23.9% and 20.5% of the nursing students who were analyzed. From the sample, 11.1% had very high stress related to the environment. Resilience levels were reduced (51%). There was no significant correlation between stress and resilience. Conclusion: the nursing education environment has potential for the development of diseases in students, although part of them already has moderate resilience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Oliveira de Souza, Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires. Valparaíso de Goiás, GO

Acadêmico do curso de bacharelado em Enfermagem. Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires

Rodrigo Marques da Silva, Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires. Valparaíso de Goiás, GO

Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Docente da Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires. 

Ana Lúcia Siqueira Costa, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora livre-docente do Departamento de Enfermagem Médico-cirúrgica da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. 

Fernanda Carneiro Mussi, Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA

Doutora em Enfermagem, Professora Associada III da Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Carla Chiste Tomazoli Santos, Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires. Valparaíso de Goiás, GO

Fisioterapeuta. Mestre em Fisioterapia. Docente da Faculdade de Ciências e Educação Sena Aires. 

Osmar Pereira dos Santos, Faculdade União dos Goyazes. Trindade, GO

Enfermeiro. Mestre em Ciências Ambientais. Professor titular e coordenador do curso de enfermagem na Faculdade União de Goyazes–FUG.

References

Reeve KL, Shumaker CJ, Yearwood EL, Crowell NA, Riley JB. Perceived stress and social support in undergraduate nursing student’s educational experiences. Nurse Educ Today [Internet]. 2013 [acesso em 2018 fev 01];33(4):419-24. Disponível em: https://www.nurseeducationtoday.com/article/S0260-6917(12)00382-6/pdf

Costa ALS, Polak C. Construção e validação de instrumento para avaliação de estresse em estudantes de enfermagem (AEEE). Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2009 [acesso em 2018 fev 01];43(N Esp):1017-26. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v43nspe/a05v43ns.pdf

Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York (US): Springer; 1984.

Bublitz S, Guido LA, Lopes LFD, Freitas EO. Associação entre estresse e características sociodemográficas e acadêmicas de estudantes de enfermagem. Texto & Contexto Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 2018 fev 01];25(4):e2440015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v25n4/pt_0104-0707-tce-25-04-2440015.pdf

Yusoff MS, Abdul Rahim AF, Baba AA, Ismail SB, MatPa MN, Esa AR. Prevalence and associated factors of stress, anxiety and depression among prospective medical students. Asian J Psychiatr [Internet]. 2013 [acesso em 2018 fev 01];6(2):128-33. Disponível em: https://www.asianjournalofpsychiatry.com/article/S1876-2018(12)00186-4/fulltext

Moreira DP, Furegato ARF. Estresse e depressão entre alunos do último período de dois cursos de enfermagem. Rev Latinoam Enferm [Internet]. 2013 [acesso em 2018 fev 01];21(N Esp):155-62. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rlae/v21nspe/pt_20.pdf

Rehmani N, Khan QA, Fatima SS. Stress, anxiety and depression in students of a private medical school in Karachi, Pakistan. Pak J Med Sci [Internet]. 2018 [acesso em 2018 fev 01];34(3):696-701. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6041547/pdf/PJMS-34-696.pdf

Wagnild GM, Young HM. Development and psychometric evaluation of resilience scale. J Nurs Meas [Internet]. 1993 [acesso em 2018 fev 01];1:165-78. Disponível em: https://sapibg.org/download/1054-wagnild_1993_resilience_scale_2.pdf

Pesce RP, Assis SG, Avanci JQ, Santos NC, Malaquias JV, Carvalhaes R. Adaptação transcultural, confiabilidade e validade da escala de resiliência. Cad Saúde Pública [Internet]. 2005 [acesso em 2018 fev 01];21(2):436-48. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v21n2/10.pdf

Hair Jr JF, Anderson RE, Tatham RL, Black WC. Análise multivariada de dados. 5th ed. Porto Alegre: Bookman; 2005.

Benavente SBT, Silva RM, Higashi AB, Guido LA, Costa ALS. Influência de fatores de estresse e características sociodemográficas na qualidade do sono de estudantes de enfermagem. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2014 [acesso em 2018 fev 01];48(3):514-20. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/reeusp/v48n3/pt_0080-6234-reeusp-48-03-514.pdf

Bublitz S. Estresse em discentes de enfermagem de quatro instituições brasileiras [dissertação]. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria; 2014. 89 p.

Alzayyat A, Al-Gamal E. A review of the literature regarding stress among nursing students during their clinical education. Int Nurs Rev [Internet] 2014 [acesso em 2018 fev 01]:61(3):406-15. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/inr.12114

Goel AD, Akarte SV, Agrawal SP, Yadav V. Longitudinal assessment of depression, stress, and burnout in medical students. J Neurosci Rural Pract [Internet]. 2016 [acesso em 2018 fev 01];7(4):493-8. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5006458/

Davies EB, Morriss R, Glazebrook C. Computer-delivered and web-based interventions to improve depression, anxiety, and psychological well-being of university students: a systematic review and meta-analysis. J Med Internet Res [Internet]. 2014 [acesso em 2018 fev 01];16(5):e130. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4051748/

Martinez JE, Pereira DA, Barril ES, Matos SF, Santos RM. Resiliência em estudantes de medicina ao longo do curso de graduação. Rev Fac Ciênc Med Sorocaba. 2016;18(1):15-8.

Ungar M, Russell P, Connelly G. School-Based interventions to enhance the resilience of students. J Educ Develop Psychol. 2014;4(1):1-18.

Cruz EJER, Souza NVDO, Amorim LKA, Pires AS, Gonçalves FGA, Cunha LP. Resilience as an object of study of occupational health: narrative review. Rev Pesqui Cuid Fundam [Internet]. 2018 [acesso em 2018 fev 01];10(1):283-8. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/cuidadofundamental/article/view/5047/pdf

Published

2020-01-06

How to Cite

Souza, F. O. de, Silva, R. M. da, Costa, A. L. S., Mussi, F. C., Santos, C. C. T., & Santos, O. P. dos. (2020). Stress and resilience in nursing students from two public universities in the state of São Paulo. Revista De Enfermagem Da UFSM, 10, e2. https://doi.org/10.5902/2179769234162

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.