Cultural perceptions of studentsand nurses about the nursing care systematization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769211234

Keywords:

Nursing care, Nursing process, Education, Nursing

Abstract

Aim: to identify the perceptions of students and nurses on the nursing care systematization in relation to teaching and applicability. Method: study design and descriptive survey, focusing on subjective from the cultural perspective aspects. We interviewed 28 nursing students and 20 nurses. The reports were analyzed according to deductive thematic analysis. Results: the following thematic units were obtained: “The NCS as a tool for quality care”, “The teaching of NCS and the care provided” and “The applicability of NCS”. Conclusions: the teaching and application of NCS in the context studied, yet fail to produce desired results, such as improvement in scaling nursing and unity among the team, which would facilitate the implementation of NCS in the clinic. The effective participation of teachers with theoretical and working knowledge facilitates the construction and application of the nursing process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vander Monteiro da Conceição, Universidade de São paulo, Ribeirão Preto, SP

Enfermeiro, Doutorando em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo,Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Jeferson Santos Araujo, Universidade de São paulo, Ribeirão Preto, SP

Enfermeiro, Doutorando em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo,Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Rafaela Azevedo Abrantes de Oliveira, Universidade de São paulo, Ribeirão Preto, SP

Enfermeira, Mestranda em Enfermagem Fundamental pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Márcia Maria Fontão Zago, Universidade de São paulo, Ribeirão Preto, SP

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Fundamental, Professora Sênior da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade deSão Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil.

Ralrizônia Fernandes Souza, Escola de Enfermagem Magalhães Barata da Universidade do Estado do Pará

Enfermeira, Mestranda em Enfermagem pela Escola de Enfermagem Magalhães Barata da Universidade do Estado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Mary Elizabeth de Santana, Universidade do Estado do Pará, Belém, PA

Enfermeira, Doutora em Enfermagem Fundamental, Professor Titular da Escola de Enfermagem Magalhães Barata da Universidade doEstado do Pará, Belém, Pará, Brasil.

Maria Odeise da Paixão Monteiro, Hospital geral em Tomé-Açu, Tomé Açu, PA

Enfermeira, Especialista em Enfermagem Obstétrica e Neonatal. Enfermeira Assistente da Maternidade de Tomé-Açu, Tomé-Açu, Pará, Brasil.

Aline Bento Neves, Hospital Adventista de Belém,Tomé-Açu, PA

Enfermeira, Especialista em Nefrologia. Enfermeira Assistente do Hospital Adventista de Belém, Belém, Pará, Brasil.

Viviane de Oliveira Gomes, Prefeitura Municipal de Capanema, Capanema, PR

Enfermeira, Especialista em Enfermagem Obstétrica e Neonatal. Enfermeira Assistente da Prefeitura Municipal de Capanema, Capanema, Pará, Brasil.

Michelle Pena Nery Luz, Escola Superior da Amazônia, Belém, PA

Enfermeira, Especialista em Nefrologia eAdministração Hospitalar. Professora da Escola Superior da Amazônia, Belém,Pará, Brasil.

Published

2014-08-27

How to Cite

Conceição, V. M. da, Araujo, J. S., Oliveira, R. A. A. de, Zago, M. M. F., Souza, R. F., Santana, M. E. de, Monteiro, M. O. da P., Neves, A. B., Gomes, V. de O., & Luz, M. P. N. (2014). Cultural perceptions of studentsand nurses about the nursing care systematization. Revista De Enfermagem Da UFSM, 4(2), 378–388. https://doi.org/10.5902/2179769211234

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.