University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses

Authors

  • Natally Pereira dos Santos Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Fernanda Pereira Marinho Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Kálya Yasmine Nunes de Lima Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Cláudia Cristiane Filgueira Martins Rodrigues Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN
  • Viviane Euzébia Pereira Santos Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179769217078

Keywords:

Professional burnout, Faculty, Nursing, Medicine, Occupational health

Abstract

Aim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natally Pereira dos Santos, Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira formada pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Fernanda Pereira Marinho, Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira da Maternidade escola Januário Cicco.

Kálya Yasmine Nunes de Lima, Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Membro do Grupo de pesquisa laboratório de investigação do cuidado, segurança e tecnologias em saúde e enfermagem, da PPGENF/ UFRN.

Cláudia Cristiane Filgueira Martins Rodrigues, Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN

Doutoranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da UFRN. Professora da Escola de Enfermagem de Natal-UFRN. Membro do grupo laboratório de investigação do cuidado, segurança e tecnologias em saúde e enfermagem, da PPGENF/ UFRN.

Viviane Euzébia Pereira Santos, Universidade Federal Rio Grande do Norte, Natal, RN

Doutora em Enfermagem. Professora adjunta do Departamento de Enfermagem da UFRN, Natal. Brasil. Líder do grupo de pesquisa laboratório de investigação do cuidado, segurança e tecnologias em saúde e enfermagem, da PPGENF/ UFRN.

Published

2016-03-30

How to Cite

dos Santos, N. P., Marinho, F. P., de Lima, K. Y. N., Rodrigues, C. C. F. M., & Santos, V. E. P. (2016). University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses. Revista De Enfermagem Da UFSM, 6(1), 61–70. https://doi.org/10.5902/2179769217078

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)