Cortando a cerca: uma escola do campo frente à multiculturalidade contemporânea
DOI:
https://doi.org/10.5902/223613086188Keywords:
Cultural Plurality, Rural School, Plural Education, InclusionAbstract
The Brazilian educational system has had, since the 1988’s Constitution, the purpose of living in ademocratic and plural society. Thus, it has as its main aim to recognize its diversity and culturalrichness, searching for the necessary conditions to avoid all kinds of discrimination. It is in theschool -exercised as a public dominium- that Brazilians first get confronted with the difference. The purpose of this paper is to analyze how the inclusion of the Theme Transversality CulturalPlurality (parts of the National Curricular Parameter) is done. The school observed is located in thecountryside of São Gabriel/RS County and most of its students are the children of the so calledSem Terra (landless people movement, known as MST). The research was based on bibliographicalresearch, observation on pedagogical practice, research, documental analyses and interviews. Theanalyses of the data showed the necessity of an effective approach between public policiesexecution and the reality of the local pedagogical practices. So that the school can be a permanentunifying element which not only recognizes and values the diversity as an inseparable part of thestudent’s identity and its life trajectories, but is also able to overcome discrimination.
Downloads
References
ARENDT, Hanna. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 1978.
______. A Vida do Espírito. Trad. Antonio Abranches e Helena Martins. Rio de Janeiro: Relume Dumara, 1995.
BARBOSA, Laura M. S. PCN: Parâmetros Curriculares Nacionais: temas transversais. v. 2. Curitiba: Bella Escola, 2002.
BAUMAN, Zygmunt. Amor líquido: sobre a fragilidade das relações humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
BOAS, Franz. Antropologia Cultural. 4 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar , 2007.
BRASIL. Lei 11645, de 10 de Março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei
n o 10.639, de 09 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 10 fev.2012.
______. Lei 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 10 fev. 2012.
______. Lei 9.475 de 22 de julho de 1997. Dá nova redação ao art. 33 da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9475.htm. Acesso em: 10 jan. 2012.
______. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 10 jan. 2012.
______. Ministério da Educação. Educação do campo: diferenças mudando paradigmas. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade (Secad/MEC). Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaocampo.pdf. Acesso em:10 fev. 2012.
______. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Pluralidade Cultural: Orientação sexual. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. 3. ed. – Brasília: A Secretaria, 2001.
______ . Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 18 jul. 2011.
______. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Temas Transversais. Brasília: MEC/SEEC, 1996.
______. Senado Federal. Constituição Federal da República do Brasil. Brasília, Senado Federal: Centro gráfico, 1988.
BRUM, Ceres Karam. Sepé Tiaraju missioneiro: um mito gaúcho. Santa Maria: Pallotti, 2006.
CANCLINI, Nestor Garcia. A globalização imaginada. São Paulo: Iluminuras, 2003.
_____. Culturas Híbridas: estratégias para Entrar e Sair da Modernidade. 4. ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2008.
CORREA, Romaguera; CORUJA, Antonio A. P.; MORAES, Luiz Carlos de, CALLAGE, Roque. Vocabulário SulRio Grandense: termos e expressões de Quatro Dicionários Rio-Grandenses; uma coletânea de vocábulos da Região Sul; usos modernos e tradicionais de um linguajar vivo. Porto Alegre: Globo, 1964.
D’ÁVILA, Cristina. Decifra-me ou te devorarei: o que pode o professor frente ao livro didático? Salvador: EDUNEB; EDUFBA, 2008.
EAGLETON, Terry. A idéia de cultura. São Paulo: Ed. UNESP, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
______. Pedagogia da tolerância. Organizado por Ana Maria Araújo Freire. São Paulo: UNESP, 2004.
______. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
______. Educação e mudança. 24 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FUNDAÇÃO DE ECONOMIA E ESTATÍSTICA. Estimativa da população por município e situação de domicílio, Rio Grande do Sul, 2010. Disponível em: http://www.fee.tche.br/sitefee/pt/content/estatisticas/pg_populacao_tabela_03.php?ano=2010&letra=S&nome=S%E3o+Gabriel. Acesso em: 2 fev. 2012.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 22 ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
MELATTI, Júlio César. Índios do Brasil. São Paulo, Ed. Da Universidade de São Paulo, 2007.
MORIN, Edgar. Saberes Globais e Saberes Locais, o olhar interdisciplinar: Ideias sustentáveis. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História do Rio Grande do Sul. 9 ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2002.
PETRINI, João Carlos. Pós-modernidade e família: um itinerário de compreensão. Bauru: SP. EDUSC, 2003.
ROCHA, Jefferson Marçal da. Sustentabilidade em questão: Economia, sociedade e meio ambiente. Jundiaí: Paco Editorial, 2011.
SANTOS, Boaventura S. A crítica da razão indolente – Contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.
SILVA, Ezequiel Theodoro da. Conhecimento e cidadania. Quando a leitura se impõe como mais necessária ainda! In: LOMBARDI, José Claudinei (Org.). Globalização, pós-modernidade e educação: História, filosofia e tema transversais. São Paulo: Autores Associados: HISTERDER: Caçador, SC, UNC, 2009. (Coleção educação contemporânea).
SILVA, Gilberto Ferreira da; PENNA, Rejane; CARNEIRO, Luiz Carlos da Cunha (Orgs.). RS índio: cartografias sobre a produção do conhecimento [recurso eletrônico]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2009. 300 p. Disponível em: http://www.pucrs.br/orgaos/edipucrs/. Acesso em 15 dez. 2011.
SOUZA, José Otávio Catafesto. Mobilização indígena, direitos originários e cidadania tutelada no sul do Brasil depois de 1988. In: FONSECA, Cláudia; TERTO JR., Veriano; ALVES, Caleb Farias (Orgs.). Antropologia, diversidade e direitos humanos: diálogos interdisciplinares. Porto Alegre: UFRGS, 2004.
STRELOW, Aline. Pampa e Cultura: o hibridismo cultural no Rio Grande do Sul. Revista Elementa. Comunicação e Cultura. Sorocaba, v.1, n.2, jul/dez 2009. Disponível em: http://comunicacaoecultura.uniso.br/elementa/v1_n2_02.pdf. Acesso em: 20 dez 2011.
ZITKOSKI, Jaime José; TROMBETTA, Sérgio. Ética e direitos humanos: um olhar da Filosofia sobre desafios da educação contemporânea. In: HAMMES, Lúcio Jorge; SELAU, Bento (Orgs.). Educação, como estás? Debates na trama de temas emergentes. Lajeado: Ed. da Univates, 2011. p.103-113.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ethical guidelines for journal publication
The REMOA is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding author should ensure that there is a full consensus of all co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviews should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that authors can use them for improving the paper. Any selected referee who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.