Aprendizagens significativas como proposta de ensino para o componente curricular matemática para ciências biológicas da Unipampa

Authors

  • Alexandre Xavier dos Santos Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Mauricio Aires Vieira Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613086182

Keywords:

Difficulties in Math, Biological Sciences, Meaningful learning

Abstract

The present article proposed a research anchored in the Meaningful Learning Theory of DavidAusubel, aiming to know the profile of the students of a class offered in special character of thecurricular component Math for Biological Sciences in the undergraduate courses of Licentiate andBachelor in Biological Sciences in Federal University of Pampa (UNIPAMPA), campus São Gabriel.The methodological approaches and interventions in the learning process were discussed seekingto improve the learning of the students and reducing the dropout, retention and failing rate in theinvestigated curricular component, aspiring to provide a significant learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandre Xavier dos Santos, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Licenciado em Matemática, professor substituto da Unipampa

References

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na educação matemática: contribuições para o debate teórico. In.: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 24., 2011, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPED, 2001. 1 CD-ROM.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática em cursos para não-matemáticos. In: CURY. Disciplinas matemáticas em cursos superiores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

CARIELLO, Daniel; RIBEIRO JR., Pedro Carlos Elias; CARVALHO, Tânia Maria Machado. Aplicações de Cálculo Diferencial às Ciências Naturais e Humanas: exercícios de reflexão e curiosidades. In.: OLIVEIRA; MARIM. Educação Matemática: contextos e práticas docentes. Campinas, SP: Editora Alínea, 2010.

CURY, Helena Noronha. “Professora, eu só errei um sinal!”: como a análise de erros pode esclarecer problemas de aprendizagem. In: CURY. Disciplinas matemáticas em cursos superiores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

DOERING, Claus Ivo; NÁCUL, Liana Beatriz Coste; DOERING, Luisa Rodríguez. O programa Prócálculo da UFRGS. In: CURY. Disciplinas matemáticas em cursos superiores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

DULLIUS, Maria Madalena et al. Metodologia para o ensino de ciências exatas. In.: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2, 2011, Ijuí, RS. Anais... Ijuí: UNIJUÍ, 2011.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 2 ed. São Paulo: Editora Atlas, 1990, 231 p.

PELIZZARI, Adriana, et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, Curitiba, v.2, n.1, p. 37-42, jul. 2001 – jul. 2002.

PERRENOUD, Philippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999, p.7.

SCHRODEN, Quintiliano Siqueira; PEREIRA, Janser Moura; BIASE, Nádia Giaretta. Projetos em Estatística. In.: OLIVEIRA; MARIM. Educação Matemática: contextos e práticas docentes. Campinas, SP: Editora Alínea, 2010.

SOARES, Eliana Maria do Sacramento; SAUER, Laurete Zanol. Um novo olhar sobre a aprendizagem de matemática para a engenharia. In: CURY. Disciplinas matemáticas em cursos superiores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa. Revista Conceitos, n.55, jul. 2003 – jun. 2004. Disponível em: http://objetoseducacionais2.mec.gov.br/bitstream/handle/mec/2239/Textos/ASConceitos.pdf. Acesso em: 19 mar. 2012.

UNIPAMPA, Projeto Institucional. Bagé, RS: UNIPAMPA, 2009a. Disponível em: http://www.unipampa.edu.br/portal/arquivos/PROJETO_INSTITUCIONAL_16_AG0_2009.pdf. Acesso em: 23 jan 2012.

UNIPAMPA, Projeto Pedagógico do Curso de Ciência Biológicas/Licenciatura. São Gabriel, RS: UNIPAMPA, 2009b, 71 p.

Published

2012-08-07

How to Cite

Santos, A. X. dos, & Vieira, M. A. (2012). Aprendizagens significativas como proposta de ensino para o componente curricular matemática para ciências biológicas da Unipampa. Monografias Ambientais, 8(8), 1732–1742. https://doi.org/10.5902/223613086182