Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130843460

Keywords:

Music education, Interdisciplinarity, Inclusion

Abstract

This paper reflects and discusses the musical issue in early childhood education in the context of the municipality of São Gabriel, Rio Grande do Sul State (Brazil), aiming to investigate the practices and intentionalities of activities involving music, considering their impacts on an inclusive and aggregating education. Three aspects stand out in this paper: the current context of reforms in the foundations of our education; the importance of the role of the classroom professional; the formative curriculum of our professionals. The analyzes allowed a broad visualization of the reality in which early childhood education is inserted and, in a broad context, the impact of artistic / musical actions on the transformation of this reality.

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Author Biographies

Giulia Trindade, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Pedagoga pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, especialista em educação infantil pelo Centro Universitário Barão de Mauá, cursando a especialização em educação : ensino e práticas interdisciplinares ( EDUINTER) pela Universidade Federal do Pampa  (unipampa)

Rafael Plá Matielo Lemos, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Doutor em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Pampa. Atualmente é Técnico em Laboratório da UNIPAMPA - São Gabriel/RS-Brasil e membro do corpo técnico do grupo de pesquisa Núcleo de Ecologia Molecular e Micropropagação de Plantas (NEMMIP) e Docente do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu "Especialização em Educação: Práticas de Ensino Interdisciplinares (EDUINTER)".

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Published

2020-05-25

How to Cite

Trindade, G., & Lemos, R. P. M. (2020). Panorama of musical actions in early childhood education in the city of São Gabriel/RS, Brazil. Monografias Ambientais, 19, e5. https://doi.org/10.5902/2236130843460