Farroupilha Week as a proposal of interdisciplinary work in the initial years of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130843397

Keywords:

Interdisciplinarity, Farroupilha Week, Contextualization, Elementary Education, Participative Research

Abstract

The purpose of this work aimed at elaborating, developing and analyzing an interdisciplinary pedagogical proposal on the theme of the Farroupilha Week. The research question lied on the following: What are the potentials to work in the classroom, in an interdisciplinary way, knowledge concerning the Farroupilha Week? The qualitative approach research was carried out at a municipal Elementary school located in São Gabriel, RS, Brazil. 15 fourth-grade students participated in the activities and the class leading teacher (first author of the article). Therefore, was established as a participant. The interdisciplinary activities elaborated involved knowledge in the fields of History, Geography, Sciences, Arts, Portuguese Language, Literature and Mathematics. As we worked about this commemorative day in a contextualized and interdisciplinary way, we ended up providing more sense to the knowledge acquired. However, we consider as the main challenge found the lack of awareness about the importance of the interdisciplinary work by the other school teachers. The potentials of working in an interdisciplinary way, in the classroom, knowledge concerning the Farroupilha Week contribute for: a greater thinking capacity; the development of skills and attitudes in the students as well as redemption of a pleasure in learning in a different way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaqueline Fagundes Brenner, Prefeitura Municipal de São Gabriel, São Gabriel, RS

Pedagoga e Especialista em Educação: Práticas de Ensino Interdisciplinares, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, São Gabriel, RS, Brasil. Professora da Educação Infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental

Julio Cesar Bresolin Marinho, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Doutor em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde - Associação Ampla entre UFRGS/UFSM/FURG (2018), com período sanduíche na Universidade de Cabo Verde - UniCV. Professor Adjunto da Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA, Campus São Gabriel. Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

References

AZEVEDO, Maicon. Base Nacional Comum Curricular: elementos para o debate. REnBio – Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 8, p. 54-62, 2015.

COLAÇO, V. F. R.; PEREIRA, E.; PEREIRA NETO, F. E.; CHAVES, H. V.; SÁ, T. S. Estratégias de mediação em situação de interação entre crianças em sala de aula. Estudos de Psicologia, v. 12, n. 1, p. 47-56, 2007.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p.93-103, 2008.

FREITAS, Carmen Vera Duarte; FERREIRA, Laura Maria Tissot; SILVA, Madelaine Rodrigues da; GONÇALVES, Raquel Ferreira. Semana Farroupilha: história, cultura e afins. Revista Didática Sistêmica, v. 16, n.,1, p. 340, 2014.

GALLON, Mônica da Silva; ROCHA FILHO, João Bernardes da. Interdisciplinaridade pelo olhar de um grupo de professores: obstáculos encontrados para sua execução. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – X ENPEC, 2015, Águas de Lindóia. Atas... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2015.

GOMES, C. R. S.; MONTEIRO, K. J. As datas comemorativas na Educação Infantil: análise das práticas docentes. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, MS, v. 4, n. 7, p. 152-173, jan./jun. 2016.

KATO, D.; KAWASAKI, C. As concepções de contextualização de ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 17, n. 1, p. 35-50, 2011.

LUDWIG, A. C. W. Fundamentos e prática de Metodologia Científica. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2015.

PROÊNCIO, L. M.; LIRA, A. C. M.; DOMINICO, E. É preciso falar sobre isso! As datas comemorativas nas instituições educativas. In: XII Congresso Nacional de Educação (EDUCERE); 2017 ago. 28-31, Curitiba, Brasil, p. 10735-48.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, v. 13, n. 39, p. 545-554, dez. 2008.

TONHOLO, T. B. Datas comemorativas no contexto escolar. Revista Eletrônica Pro-Docência/UEL, n. 4, v. 1, p. 182-193, jul./dez. 2013.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1992.

XAVIER, M. L. M. Planejamento: globalização, interdisciplinaridade e integração curricular. In: XAVIER, M. L. M.; DALLA ZEN, M. I. H. (Orgs.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais. 4 ed. Porto Alegre: Mediação, 2011. p. 9-28.

Published

2020-05-25

How to Cite

Brenner, J. F., & Marinho, J. C. B. (2020). Farroupilha Week as a proposal of interdisciplinary work in the initial years of elementary school. Monografias Ambientais, 19, e3. https://doi.org/10.5902/2236130843397