Environmental awareness: social understanding of soil resource by a group of students from Special School Antônio Francisco Lisboa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130842031

Keywords:

Environmental education, Soils, Inclusion

Abstract

Anthropic actions have altered the properties of the soil and its compositions causing imbalance and threatening the existence of different life forms,since the soil has different balance – keeping functions on the planet and we all have a right to environmental education,the concern arises in sharing this theme in specialized care institutions.This work sought to share information about the soil and nature with the students of the School Special Antônio Francisco Lisboa (Santa Maria, RS) in order to demonstrate the interest of the students, we propose workshops, with different situations, were presented the importance of environmental education, using soils. It was realized how important environmental education is important to include different people in the search for the care of oneself, of the other, of the soil, of nature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Rampelotto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Especialista em Educação Ambiental, Peegagoga e Técnica em Meio Ambiente. Atuou em turmas de bercário e projetos voltados as questões ambientais.

Ricardo Simão Diniz Dalmolin, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Doutor em ciência do solo, Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ciência do Solo da UFSM.

References

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

DONATO, Cida. ‘A teatralidade das danças populares brasileiras e suas possíveis releituras contemporâneas: a busca por uma pedagogia da afetividade’. Rio de Janeiro: ISERJ, 2012.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LAZCANO, C.; DOMÍNGUEZ, J. The use of vermicompost in sustainable agriculture: impact on plant growth and soil fertility. In: MIRANSARI, M.(Ed.).Soil nutrients. New York: Nova Science Publishers,2011. p.230-254.

MUGGLER, C. C., PINTO, F. de A.; MACHADO, A. A. Educação em solos:princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo. v. 30, p.733-740, 2006.

OLIVEIRA, S. de F. VIANA, R. M. e PEREIRA, M. V. Educação Ambiental:pertencer e cuidar da teia da vida. Mercator – Revista de Geografia da UFC.Ano 7. n. 13. Goiânia, 2008. p. 39-46.

VALLADARES, Licia. Os dez mandamentos da observação participante.Disponivel em:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-69092007000100012. Acesso em : 5 de Março de 2018.

VYGOTSKY, L.S. Psicologia da Arte. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

___________. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes. 1999.

Published

2020-05-20

How to Cite

Rampelotto, A. P., & Dalmolin, R. S. D. (2020). Environmental awareness: social understanding of soil resource by a group of students from Special School Antônio Francisco Lisboa. Monografias Ambientais, 1, e17. https://doi.org/10.5902/2236130842031

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES