The solo as cross theme for interdisciplinary work in sixth year primary education

Authors

  • Franciéle Rodrigues Furlan Welter Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Berenice Soares Bueno Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820640

Keywords:

Textbook, Soil, Interdisciplinary, Curriculum, Elementary school

Abstract

Soil is one of the natural elements that are worked, for the most part, in isolation in Science discipline in the sixth grade of elementary school, however, the teachers of the High School State School Dr. José Sampaio Marques Luz, had the opportunity to find content that can serve as support to initiate a search path of building an integrated curriculum, able to promote interdisciplinarity and that is meaningful to the students. The interventional activity performed during the teaching day school, with the school teachers, aimed to trigger interdisciplinary dialogue among teachers of the same subject area for the production of an integrated offering of subjects. Teachers could create after dialogued lectures by area of knowledge, proposals for inter work, multilateral and multidisciplinary. The results showed that, there is certainly motivation on the part of educators involved in this work in dialogue and initiate a (re) construction of curriculum. However, it takes time available for such a transformation, involving study and dedication. Participants of interventional activity developed proposals starting from the proposed theme and set out to apply and to continue to study this methodology that seeks to unify knowledge and make them more meaningful to students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Franciéle Rodrigues Furlan Welter, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Especialista em Educação: Interdisciplinaridade e transversalidade pela Universidade Federal do Pampa. Graduada em Ciências Biológicas-Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Pampa. 

Berenice Soares Bueno, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Possui habilitação para o magistério, docência em educação infantil e anos iniciais, graduação em Ciências Biológicas, Licenciatura Plena e especialização em Educação - Aspectos Legais e Metodológicos pela Universidade da Região da Campanha e especialização em Interdisciplinaridade e Transversalidade pela UNIPAMPA.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Secretaria da Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Brasília: MEC, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e base da Educação Nacional – LDB. Centro de documentação do Congresso Nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. MEC. CNE. Parecer nº 15 da Câmara de Educação Básica. Brasília, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC /SEF, 1998.

FAZENDA, Ivani C. A. (Org.) Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 11.ed. São Paulo: [s.e.], 2003.

FAZENDA. Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus, 1998.

FERREIRA; Nali Rosa Silva. Currículo: espaço interdisciplinar de experiências formadoras do professor da escola de educação básica. Publicação Oficial do GEPI - Grupo de Estudos e Pesquisa em Interdisciplinaridade – Educação/Currículo – Linha de Pesquisa: Interdisciplinaridade: PUC/SP. R. Interd., São Paulo, Volume 1, número 0, p.01-83. Out, 2010.

FRACALANZA, Hilário; MEGID Neto, Jorge. O livro didático de ciências: problemas e soluções. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 147-157, 2003.

FOUREZ, Gérard. MAINGAIN, Alain. DUFOUR, Barbara. Abordagens didácticas da interdisciplinaridade. Título Original: Approches didactiques de l’interdisciplinarité. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.

LENOIR, Y. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontestável. In: FAZENDA, I. (org.) Didática e interdisciplinaridade. São Paulo: Papirus, 1998.

LÜCK, Heloísa. Pedagogia Interdisciplinar: fundamentos teóricos metodológicos. 17. ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2010.

PLANO NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO/2015, disponível em: http://www.fnde.gov.br/ programas/livro-didatico/livro-didatico-editais/item/4032-pnld-2015. Acesso em 31/05/2015 às 15h 34min.

PLANO NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO/ 2015 Histórico, disponível em: http://www.fnde.gov.br/ programas/livro-didatico/livro-didatico-historico. Acesso em 05/06/2015 às 19h 59min.

SPIASSI; Ariane. Análise de livros didáticos de ciências: um estudo de caso. Revista Trama - Volume 4 - Número 7 - 1º Semestre de 2008 – p. 45 – 54.

Published

2015-12-07

How to Cite

Welter, F. R. F., & Bueno, B. S. (2015). The solo as cross theme for interdisciplinary work in sixth year primary education. Monografias Ambientais, 14, 79–91. https://doi.org/10.5902/2236130820640