Music and environmental education in a field school in the municipality of São Gabriel - RS: an interdisciplinary way of signifying the complex reality

Authors

  • Cibele Ambrozzi Corrêa Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Sônia Conceição Assis de Oliveira Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS
  • Rafael Cabral Cruz Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820633

Keywords:

Learning, Teaching interdisciplinary, Environmental education, Rural school, Music

Abstract

The anthropocentrism (human being as center of the universe), set by the Cartesian paradigm, carries a large share of responsibility for the crisis of perception as to the environment, seen as object of use as well, the environmental education, understood only as education ecological. Education has its foundations supported this paradigm, resulting in the fragmentation of the interrelationships of various fields of knowledge. The Interdisciplinary can assist in transforming such isolationist representation, by provoking an intense dialogue between areas, with collective actions aimed at the whole, however, there is still resistance to put it into practice in schools because of the complexity of being and working in this way, making it a challenge to stakeholders for generating behavior change, paradigms and hence the teaching-learning process. Given the above, we sought to use music and environmental education, interdisciplinary areas, in activities of the Macrocampo pedagogical monitoring in the Educational Program More education, passing between curricular contents of early years elementary school of a Rural School Municipal School called elementary school Mascarenhas de Moraes - Polo of São Gabriel / RS, and then check the possible effects achieved through using a qualitative approach. According to the results, it became clear behavior change and the increased interest of students. This study brings together subsidies that give foundation to the performance of new interdisciplinary educational strategies that can contribute to the process of teaching and learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibele Ambrozzi Corrêa, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Graduada em Gestão Ambiental pela Universidade Federal do Pampa - Campus São Gabriel/RS, participou do Laboratório Interdisciplinar de Pesquisas em Ciências Ambientais (LICA). É especialista em Educação, Interdisciplinaridade e Transversalidade pela Universidade Federal do Pampa - Campus São Gabriel/RS.

Sônia Conceição Assis de Oliveira, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Possui graduação em Biologia - Licenciatura Plena pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e graduação em Pedagogia - Habilitação Supervisão Escolar e Magistério das Matérias Pedagógicas do Ensino Médio - pelo Centro Universitário Feevale.

Rafael Cabral Cruz, Universidade Federal do Pampa, São Gabriel, RS

Rafael Cabral Cruz concluiu o doutorado em Ecologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul em 2005. Atualmente é Professor Associado do Campus de São Gabriel, Fundação Universidade Federal do Pampa e atua como professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Ambiental da Universidade Federal de Santa Maria.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BRASIL.. Parâmetros curriculares nacionais: meio ambiente/saúde. Brasília: Secretaria de Educação Ambiental, 1998.

GRUN, M. Ética e educação ambiental: A conexão necessária/ Mauro Grun. – Campinas, SP: Papirus, 1996.

GUIMARÃES, M. A dimensão Ambiental na Educação. 2 ed. São Paulo: Papirus, 2007.

JODELET, D. (org.), As Representações Sociais. Rio de Janeiro: Editora da UERJ, 2001.

LEFF, E. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável. In: REIGOTA, M. (org.). Verde cotidiano: o meio ambiente em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Trad. Lúcia Mathilde Endlich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de professor, Ponta Grossa, v.14, n. 2, 2011.

MAIA, W. M. Percepção e inteligência artificial - Conceitos, considerações e arquitetura. São Paulo: Biblioteca24horas, 2012.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MARTIN, A. S. K. Introdução à Psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson, 1999.

MUSZKAT, M.; CORREIA, C.M.F.; CAMPOS, S.M. Música e Neurociências. Revista de Neurociências, v. 8, n. 2, 2000.

PORCHAT, P. Freud e o teste de realidade. São Paulo: Casa do Psicólogo, FAPESP, 2005.

PORCHER, L. Educação artística – luxo ou necessidade? São Paulo: Summus Editorial, 1982.

SANTOS, M. de F. de S.; ALMEIDA, L. M. de (Orgs.), L. M. Diálogo com a Teoria das Representações Sociais. Recife: Editora Edufal, 2005.

SCHAFER, R.M. O ouvido pensante. Trad. Marisa Trench de O. Fonterrada, Magda R. Gomes da Silva, Maria Lucia Pascoal. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1991.

SÊGA, R. A, O conceito de representação social nas obras de Denise Jodelet e Serge Moscovici. Revista anos 90 – Revista do Programa de Pós-Graduação de História, v. 8, n. 13, 2000.

SEKEFF, M. de L. Da música: seus usos e recursos. São Paulo: Editora: UNESP, 2002; 2007.

TITTON, M.B.P.; XAVIER, M.L.M.F.; PACHECO, S.M. (orgs.). Caderno Pedagógico do Macrocampo Acompanhamento Pedagógico. Brasília: Ministério da Educação, 2011. 117 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=8206&Itemid=. Acesso em: 20 ago. 2015.

TRISTÃO, R. M.; PEDERIVA, P. L. M. Música e Cognição. Ciências & Cognição; ano 3, v. 09, 2006. Disponível em http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/issue/view/24. Acesso em: 15 ago. 2014.

Published

2015-12-07

How to Cite

Corrêa, C. A., Oliveira, S. C. A. de, & Cruz, R. C. (2015). Music and environmental education in a field school in the municipality of São Gabriel - RS: an interdisciplinary way of signifying the complex reality. Monografias Ambientais, 14, 03–17. https://doi.org/10.5902/2236130820633