Science Education: Evaluation of a Field class at school São Francisco de Assis in Jaciara/MT

Authors

  • César Silva de Oliveira Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Fábio Henrique Oliveira Instituto Federal de Mato Grosso, Jaciara, MT
  • Edenar Souza Monteiro Universidade de Cuiabá, Cuiabá, MT

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130820457

Keywords:

Science teaching, Experimental practice, Environment

Abstract

This study has aimed to review a pratical class with students of a public school from the city of Jaciara-MT. Considering many intrinsic aspects of the science subject on middle school, the subject in which the study is based off, while bringing the related aspects to the subject's content, glimpsed the teaching practice. The results serve as base to rethink the practice used by teachers in classroom. The idealized situations have got good results in order to influence a new teaching practice, where the student has been the main actor of their own learning. The presented results point that the practice helped on the building of critical, scientific and social knowledge, because the study goals have been drawn under the regional reality. This way, the approaching of students with their experienced reality has been the main branch that directed the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUIAR, E.P.; TOURINHO. DISCUSSÕES METODOLÓGICAS: APERSPECTIVA QUALITATIVA NA PESQUISA SOBRE ENSINO/APRENDIZAGEM EM HISTÓRIA. Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH • São Paulo, julho 2011.

AZEVEDO, Maria. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. Ensino de Ciências: unindo a teoria e a prática. São Paulo, Pioneira Thomson Learning, 2004.

CASCINO, Fábio. Educação Ambiental: princípios, história, formação de professores. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 1999.

MATOS, Deborah Dias. Aprendendo da prática : o ensino de ciências para crianças por meio de jogos e atividades experimentais / Deborah Dias Matos, Juliana Dias Matos.-- São Paulo : Porto de Ideias, 2012.

NARDI, Roberto. Questões atuais no ensino de Ciências / Roberto Nardi organizador.- 2. ed.- São Paulo: Escrituras Editora, 2009. - Educação para Ciência.Vários autores. PNNS. Parâmetros Curriculares Nacionais de Ciências Naturais.

PELIZZARI, Adriana et al. TEORIA DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVASEGUNDO AUSUBEL. Rev. PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42, jul. 2001-jul. 2002. Disponível em:

SILVA, T.; LANDIN, M. AULAS PRÁTICAS NO ENSINO DE BIOLOGIA: ANÁLISE DA SUA UTILIZAÇÃO EM ESCOLAS NO MUNICÍPIO DE LAGARTO/S. Acesso em: 02 de março 2014.

VYGOTSKY, Lev. S. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

WILSEK , Marilei A.Giodenis, TOSIN. João a. Puccin: Ensinar e Aprender Ciências no Ensino Fundamental com Atividades Investigativas através da Resolução de Problemas. Disponível em: .. Acesso em: 01 de outubro de 2014.

Published

2015-11-19

How to Cite

Oliveira, C. S. de, Oliveira, F. H., & Monteiro, E. S. (2015). Science Education: Evaluation of a Field class at school São Francisco de Assis in Jaciara/MT. Monografias Ambientais, 14, 209–216. https://doi.org/10.5902/2236130820457

Most read articles by the same author(s)