Environmental education in schools: the Pedagogical Political Project teaching practice

Authors

  • Douglas Grzebieluka Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR
  • Jocieli Aparecida Silva Faculdade Sagrada Família, Ponta Grossa, PR

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818693

Keywords:

Environmental education, Formal education, Political pedagogical projecto

Abstract

The present work proposes to strengthen the reflective process about environmental education in schools and its coverage in Politico Pedagogical Project and teaching practice. Through descriptive research, in a first instance we sought through bibliographic make a brief background, recognizing the importance of environmental education in the educational process, compared the current situation. Recognizing the difficulties that pervade the relationship between theory and practice has raised the importance of the role of committed teachers and training integrates the student so that he can interact with competence in the environment. Based on that, this work was being glimpsed reality on the development of environmental education in formal education, encouraging, concern for the development of critical and reflective learners, and engaging education professionals in promoting the conservation actions that provide the environment, human emancipation and the formation of a citizen aware of his action in the world

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Douglas Grzebieluka, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, PR

Licenciatura em Geografia UEPG/2014. Especialização em Educação Ambiental IBEPEX/2006. Mestre em Gestão do Território UEPG/2010. Especilista em Gestão Pública UEPG/2014. Professor da Rede Estadual do Paraná participante da Turma PDE/2014 (Programa de Desenvolvimento Educacional).

Jocieli Aparecida Silva, Faculdade Sagrada Família, Ponta Grossa, PR

Graduada em Pedagogia FASF/2014.

References

ALVES, J. M. Organização, gestão e projecto das escolas. Porto, Edições Asa, 1992.

BOGDAN, R. & BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Editora Porto, 1994.

BRANDÃO, C. R. O que é Educação. São Paulo:Brasiliense, 2007.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 198.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros nacionais de qualidade para a educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília (DF), 2006 v.l; il.

CAMARGO, J. S. Interação Professor - Aluno: A Escola como Espaço Interativo. In: MARTINS J.B.(org) Na Perspectiva de Vigotsky. São Paulo: Quebra Nozes/Londrina:1999.

CARVALHO, I. C. M. Educação Ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2004.

DEMO, P. Educação e Qualidade. Campinas: Papirus,1994.

GADOTTI, M. Pressupostos do projeto pedagógico. In: MEC, Anais da Conferência Nacional de Educação para Todos. Brasília, 28/8 a 2/9/94.

GUIMARÃES, M. Educação ambiental: no consenso um embate? 4a ed. Campinas: Papirus, 2001.

GUIMARÃES, M. A QUESTÃO DA EDUCAÇÃO FORMAL/NÃO-FORMAL.In: INSTITUT INTERNATIONAL DES DROITS DE L’ENFANT (IDE) Droit à l’éducation: solution à tous les problèmes ou problème sans solution?SUISSE,18 a 22 de outubro de 2005

GUIMARÃES, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

JACOBI,P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. In: Cadernos de Pesquisa. USP, São Paulo: n°118. p. 189-205,2003.

LIBÂNEO,J.C. Pedagogia e Pedagogos , para quê? São Paulo: Cortez, 2005.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. "Questão ambiental e educação: contribuições para o debate". Ambiente & Sociedade, NEPAM/UNICAMP, Campinas, ano II, nº 5, 135-153, 1999.

LOUREIRO, C.F.B. Trajetória e Fundamentos da Educação Ambiental. São Paulo: Cortez,2004.

LUCKESI,C.C. Avaliação da Aprendizagem...mais uma vez. In: Artigo publicado na Revista ABC EDUCATIO nº 46, junho de 2005, páginas 28 e 29. 2005.

MEDINA, N. M.; SANTOS, E. da C. Educação ambiental: uma metodologia participativa de formação. Petrópolis: Editora Vozes, 2000.

MEYER, M. A. A. Ecologia faz parte do espaço cotidiano. AMAE EDUCANDO. Belo Horizonte, n.225, p.13-20, 1992.

MINAYO, M. C. S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M. C. S. (Org.). A pesquisa social: teoria, método e criatividade. 9 ed. Rio de Janeiro: Petrópolis, 1998. p. 9-29.

MORIN, E. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

POLLI, A. e SIGNORINI, T. A inserção da Educação Ambiental na prática pedagógica. In:Revista Ambiente & Educação .V 17, Nº 2,RIO GRANDE :2012

PAROLIN, Isabel. Limites-respeito e superação. Curitiba: Expoente, 2012.

SAUVÉ, L. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. In: Educação e Pesquisa. vol.31, no.2, São Paulo, May/Aug. 2005. * Traduzido do original L'éducation relative à l'environnement: possibilités et contraintes, Connexion (Revista de Educação Científica, Tecnológica e Ambiental da UNESCO), v. XXVII, n. 1-2, p. 1-4, 2002. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira.

SILVA,M.L. A Escola Bosque e suas Estruturas Educadoras- uma casa de educação ambiental. In Vamos cuidar do Brasil : conceitos e práticas em educação ambiental na escola /Coordenação: Soraia Silva de Mello, Rachel Trajber]. – Brasília:Ministério da Educação, Coordenação Geral de Educação Ambiental: Ministério do Meio Ambiente,Departamento de Educação Ambiental : UNESCO, 2007.

VEIGA, I. P. A. Projeto Político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, São Paulo. Papirus 1995 – (Coleção Magistério: Formação e trabalho pedagógico).

VEIGA, I. P.A. (Org.). Projeto Político-Pedagógico: educação superior. Campinas, SP; Papirus, 1998.

VELOSO, C. Literatura comparada. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

ZAKRZEVSKI, S. B. Por uma educação ambiental crítica e emancipatória In: REBEA. Revista Brasileira de Educação Ambiental. Brasília: REBEA, 2004. p. 79-86.

Published

2015-08-06

How to Cite

Grzebieluka, D., & Silva, J. A. (2015). Environmental education in schools: the Pedagogical Political Project teaching practice. Monografias Ambientais, 14(3), 76–101. https://doi.org/10.5902/2236130818693

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES

Most read articles by the same author(s)