Evaluation of Environmental Education Themes in Chemistry Books of the Textbook National Plan (PNLD)

Authors

  • Eduardo Giuliani Koehler Colégio Militar de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Martha Bohrer Adaime Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Miguel Antonio Correa Favila Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130815141

Keywords:

Environmental Education, TextbooksAnalysis, PNLD books

Abstract

The concern about environmental issues has generated discussions in different teaching levels and also on the media, which constantly alert for the environmental problems, climate change and catastrophies. Environmental Education (EE) must be worked with in high school as a transversal theme, helping the student to have a broader comprehension about the environmental problems which have been so much discussed nowadays. Thus, this work aims to evaluate the chemistry textbooks suggested by the Textbook National Plan (PNLD) of the period 2012-2014, in terms of the Environmental Education theme and its appropriateness in high school. The subjects evaluated were the following: (i) use of chlorofluorocarbons and ozone layer; (ii) greenhouse effect and global warming; (iii) acid rain and water: pollution and treatment. Three categories of analysis were devised, aiming to guide the research in the most relevant aspects for the chemistry knowledge to be studied in classroom. The three categories are: (i) theoretical explanation of the subject; (ii) comprehension of the subject and (iii) exercises suggested. According to the analysis, it was observed that the chemistry PNLD textbooks are adequate for the practice of such themes when studied in classroom in relation to the chemistry contents.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Edição Revista e Ampliada, Edições 70, 2011.

CUBA, M. A. Educação Ambiental nas escolas. ECCOM, v. 1, nº 2, jul/dez, 2010.

CURSINO, A. C T.; SOUZA, R. T.; HARACEMIV, S. M. C.; BARBOZA, L. M. V. Análise do livro didático “Folhas” no Ensino de Química. In: X VI Encontro de Química da Região Sul (16-SBQ Sul), Anais..., Blumenau, 2008.

EDUCAÇÃO NA MÍDIA. Opinião: o papel do livro didático. Disponível em: http://www.todospelaeducacao.org.br/comunicacao-e-midia/educacao-na-midia/26006/opiniao-o-papel-do-livro-didatico/. Acesso em: 27/01/2014

FRISON, M. D, et al. Livro didático como instrumento de apoio para a construção de propostas de Ensino de Ciências Naturais. Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Florianópolis, novembro de 2009.

GUIA DO LIVRO DIDÁTICO: Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/guiado-livro/item/2988-guia-pnld-2012-ensino-m%C3%A9dio.

JACOBI, P. Educação Ambiental, cidadania e sustentabilidade, Cadernos de pesquisa, n. 118, p. 189 – 205, São Paulo, 2003.

LISBOA, J. C. Ser Protagonista – Química 1º ano – Ensino Médio. Edições SM, volume 1, São Paulo, 2010.

____________. Ser Protagonista – Química 2º ano – Ensino Médio. Edições SM, volume 2, São Paulo, 2010.

____________. Ser Protagonista – Química 3º ano – Ensino Médio. Edições SM, volume 3, São Paulo, 2010.

MAIA, J. de O, et al. O Livro Didático de Química nas Concepções de Professores de Química do Ensino Médio da Região Sul da Bahia. Química Nova na Escola, vol. 33, Nº 2, maio 2011.

MANTOVANI, K. P. O programa Nacional do Livro Didático – PNLD Impactos na Qualidade do Ensino público. Dissertação de Mestrado, USP, 2009.

MIRANDA, S. R; DE LUCA, T. R. O livro de História hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, vol 24, nº 48, são Paulo, 2004.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE. Disponível em: www.protocolodemontreal.org.br/005/00502001.asp?ttCD_CHAVE = 17525.

MORTIMER, E. F; MACHADO, A. H. Química: Ensino Médio. Editora Scipione, volume 1, São Paulo, 2011.

________________________________. Química: Ensino Médio. Editora Scipione, volume 2, São Paulo, 2011.

________________________________. Química: Ensino Médio. Editora Scipione, volume 3, São Paulo, 2011.

SANTOS, W; MÓL, G. Química Cidadã. Editora nova geração, volume 1, São Paulo, 2010.

___________________. Química Cidadã. Editora nova geração, volume 2, São Paulo, 2010.

___________________. Química Cidadã. Editora nova geração, volume 3, São Paulo, 2010.

REIS, M. Química – Meio ambiente, Cidadania, Tecnologia. FTD, volume 1, São Paulo, 2010.

________ Química – Meio ambiente, Cidadania, Tecnologia. FTD, volume 2, São Paulo, 2010.

________ Química – Meio ambiente, Cidadania, Tecnologia. FTD, volume 3, São Paulo, 2010.

RODRIGUES, M.H. e FREITAS, N.K. O livro didático ao longo do tempo: a forma do conteúdo.Pesquisa, v. 3, p. 26-33, 2008.

PERUZZO, F. F; CANTO, E. L. Química na abordagem do cotidiano – Química geral e Inorgânica. Moderna, volume 1, 4ª edição, São Paulo, 2010.

___________________________. Química na abordagem do cotidiano – Físico - Química. Moderna, volume 2, 4ª edição, São Paulo, 2010.

___________________________. Química na abordagem do cotidiano – Química Orgânica I. Moderna, volume 3, 4ª edição, São Paulo, 2010.

Published

2014-09-01

How to Cite

Koehler, E. G., Adaime, M. B., & Favila, M. A. C. (2014). Evaluation of Environmental Education Themes in Chemistry Books of the Textbook National Plan (PNLD). Monografias Ambientais, 13(4), 3655–3662. https://doi.org/10.5902/2236130815141

Most read articles by the same author(s)