Percepções e avaliações do consumo de água em escolas públicas da mesorregião geográfica Triângulo Mineiro/Alto Paranaíba (MG)

Authors

  • Nágela Aparecida Melo Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG
  • Marcio Ricardo Salla Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG
  • Fernanda Ribeiro Garcia Oliveira

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130814271

Keywords:

Water consumption in schools, Environmental education, Water rational use

Abstract

To promote environmental sustainability it is urgent, in all segments of society, the review of how water consumption is done and, especially, the adoption of practices and technologies to make better use of this resource and decreasing waste. In public school units is frequent the inappropriate use and also loss of water by conservation conditions of hydro-sanitary systems. The paper presented here is conducted to question about how water consumption is conducted in public schools in the region of Triangulo Mineiro. The aspects studied were separated by sector (bathroom, kitchen, indoor and outdoor area), which included the identification of water consumption, the practical procedures for cleaning and maintenance and the habits of users. Understanding the main aspects related is taken as main reference to proposition of guidelines in environmental education projects for the water rational use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nágela Aparecida Melo, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG

Doutora em Geografia, professora na Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade deEngenharia Civil

Marcio Ricardo Salla, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, MG

Doutor em Hidráulica e Saneamento, professor na Universidade Federal de Uberlândia, Faculdade de Engenharia Civil

Fernanda Ribeiro Garcia Oliveira

Mestre em Engenharia Civil e professora na rede pública de ensino do estado de Minas Gerais

References

AULETE, C. Mini dicionário contemporâneo da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 896 p., 2004.

CHEUNG, P. B.; KIPERSTOK, A.; COHIM, E.; ALVES, W.C.; PHILIPPI, L.S.; ZANELLA, L.; ABE N.; GOMES, H.P.; SILVA, B.C.; PERTEL, M.; GONÇALVES, R.F. Consumo de água. In: GONÇALVES, R. F. (Coord.). Uso Racional de Água e Energia: conservação de água e energia em sistemas prediais de abastecimento de água. Vitória: ABES-PROSAB, 350 p., 2009.

FIGUEIREDO, C. R. Equipamentos hidráulicos e sanitários. Brasília: UnB, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/profunc/13eqhidrasan.pdf. Acesso em: 30 maio, 2014.

GONÇALVES, O. M.; ILHA, M.S.O.; AMORIM, S.V.; PEDROSO, L.P. Indicadores de uso racional da água para escolas de ensino fundamental e médio. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 5, n. 3, p.35-48, jul./set. 2005.

OLIVEIRA, F. R. G. Consumo de água e percepção dos usuários para o uso racional de água em escolas estaduais de Minas Gerais. 2013. 193 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2013.

TOZONI-REIS, M. F. C. Formação dos educadores ambientais e paradigmas em transição. Ciência & Educação, Bauru, v. 8, n. 1, p. 83-96, jan., 2002.

VIMIEIRO, G. V. Educação ambiental e emprego de equipamentos economizadores na redução do consumo de água em residências de famílias de baixa renda e em uma escola de ensino fundamental. 2005. 105 f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Engenharia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2005.

YWASHIMA, L. A. Avaliação do uso de água em edifícios escolares. 2005. 185 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Faculdade de Engenharia Civil e Arquitetura, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

Published

2014-09-01

How to Cite

Melo, N. A., Salla, M. R., & Oliveira, F. R. G. (2014). Percepções e avaliações do consumo de água em escolas públicas da mesorregião geográfica Triângulo Mineiro/Alto Paranaíba (MG). Monografias Ambientais, 13(4), 3599–3609. https://doi.org/10.5902/2236130814271

Most read articles by the same author(s)