Discussing the potentialities of video tutorials to distance learning

Authors

  • Josiane Dal Forno Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611708689

Keywords:

Video tutorials, Educational resources, Distance education

Abstract

It is observed that teachers, in general, use of a limited available resources in the virtual learning environment (VLE) and others external to it which could be inserted in this expanding training opportunities offered both classroom teaching, as distance education. Thus, this paper aims to present the process of construction of tutorial videos and discuss its use in educational activities in different educational modalities. For this study, we used, at first, a literature about the main issues involved in the production and use of video tutorials. To understand and promote the use tutorial videos as educational resources for teachers of university teaching, distance education and classroom teaching, broke for creating some videos. The process of creating a video tutorial involves different steps and specific knowledge, especially concerning the characteristics and potentials of different softwares.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josiane Dal Forno, Universidade Federal de Santa Maria

Professora adjunta NTC/CE

References

ABREU-E-LIMA, D. M. de. As habilidades e as inteligências do tutor virtual no trabalho em EaD. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010193836.pdf. Acesso em: 05/12/2010.

ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes

digitais de aprendizagem. Educação e pesquisa, v29, n2, p.327-340, Jul/dez, 2003.

BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no brasil. Educação & Sociedade, ano XXIII, n.78, 2002, p.117-142

MARCELO GARCÍA, C. La Formación de los formadores como espacio de trabajo e investigación: dos ejemplos. XXI Revista de Educación, nº1, p. 33-57,1999.

REALI, A.M.M.R.; MIZUKAMI, M.G.N. Construindo a base de conhecimento profissional da docência: contribuições do uso de histórias e narrativas. In: MIZUKAMI, M.G.N.; REALI, A.M.M.R. Processos formativos da docência. EDUFSCAR, 2005. p.121-142.

SHULMAN, L. Those who understands: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, 1986. p. 4-14.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: the foundations of the new reform. Harvard Educational

Review, v.57, n1, 1987, p. 1-21.

MORAN, J.M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática. Porto Alegre, vol. 3, n.1 (set. 2000) UFRGS. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, p. 137-144.

PEDROSA, Stella Maria Peixoto de Azevedo. A educação a distância na formação continuada do

professor. Educar, Curitiba, n. 21, p. 67-81. 2003. Editora UFPR, 2003

PESCE, L. M. Educação a distância: novas perspectivas à formação de educadores. In: MORAES, M. C. (Org.) Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas. UNICAMP/NIED, 2002. p. 91-104.

TANCREDI, R. M. S. P.; REALI, A. M. M. R; MIZUKAMI, M. G. N. Relatório de pesquisa

(FAPESP/Ensino Público), 2005.

VAILLANT, D. Formação de formadores: estado da prática. PREAL. Programa de Promoção da

Reforma Educativa na América Latina e Caribe. n.25, 2003. Disponível em www[1].preal.cl-public-dtindex.php. Acesso em 25/04/2006.

Published

2013-07-31

How to Cite

Forno, J. D. (2013). Discussing the potentialities of video tutorials to distance learning. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 12(12), 2577–2583. https://doi.org/10.5902/223611708689

Issue

Section

ARTICLES