Garden at school: encouraging the culture and interaction with the environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117019538

Keywords:

School horta, Education, Awareness, Motivation

Abstract

The garden of medicinal plants and vegetables is a means of encouraging the community to better understand herbal and have a healthy diet, and to establish an environmental education to achieve the collective awareness. The present work aimed to develop pedagogical practices at the State Primary School Father Mario Castagna, in Porto Velho, Rondônia, providing learning about the importance of good nutrition with vegetables without any pesticide and environment preservation. Small vegetables were grown in tires, considering that its raw material is long lasting and with the intention of removing them from the environment, while branched plants planted in prepared soil with compost and black soil, as well as the tires . As a result, we obtained very healthy and beautiful vegetables, and seedlings of medicinal plants survived and are growing rapidly, thus preserving the environment. It is concluded that herbal relating to everyday life and a richer school meals in nutrients and vitamins, so we added benefits to this community, and also the participation and interaction of all keep the project alive in the garden at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Élen Gomes de Jesus Eno, Faculdade São Lucas, Porto Velho, RO

Graduação em Ciências Biológicas, Faculdade São Lucas, Porto Velho-RO. Atua nas seguintes áreas: Educação Ambiental e Botânica.

Renata Raimundo Luna, Faculdade São Lucas, Porto Velho, RO

Graduação em Ciências Biológicas pela Faculdade São Lucas

Renato Abreu Lima, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM

Doutorando em Biodiversidade e Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas

References

CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, 2010.

DI STASI, L. C.; HIRUMA-LIMA, C. A. Plantas Medicinais na Amazônia e na Mata Atlântica. São Paulo: Unesp, 2002.

LORENZI, H.; MATOS, F. J. A. Plantas Medicinais no Brasil: nativas e exóticas. São Paulo: Nova Odessa, 2008.

LORENZI, H.; SOUZA, V. C. Botânica Sistemática: guia ilustrado para identificação das famílias de fanerógamas nativas e exóticas no Brasil, baseado em APG III. São Paulo: Nova Odessa, 2008.

MIGUEL, M. D.; MIGUEL, G. O. Desenvolvimento de fitoterápicos. São Paulo: Robe, 1999.

MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. 2006. 45p. Centro de Ciências Agrárias. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006.

NOGUEIRA, W. C. L. Horta na escola: uma alternativa de melhoria na alimentação e qualidade de vida. In: ENCONTRO DE EXTENSÃO DA UFMG, 8., 2005, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2005, 48p.

RUSCHEINSKY, A. Educação ambiental: abordagens múltiplas. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PEDRINI, A. G. et al. Educação Ambiental: reflexões e práticas contemporâneas. Petrópolis: Vozes, 2002.

PINTO, L.N. Plantas medicinais utilizadas em comunidades do município de igarapé-miri, Pará: Etnofarmácia do município de igarapé-miri – Pará. 2008. 73-89p. Instituto de Ciências da Saúde. Programa de pós-graduação em Ciências Farmacêuticas. Universidade Federal do Pará, Belém, 2008.

SILVA, F. R. Plantas Medicinais e Valorização dos Saberes Populares. Disponível em: <http://praticaescolarciencias.blogspot.com/2012/05/v-behaviorurldefaultvmlo_31.html>. Acesso em: 18 de mar. 2014.

TOLEDO, A. C. O. et al. Fitoterápicos: uma abordagem farmacotécnica. Bragança Paulista: Lecta, 2003.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. 2005. 447p. Educação e Pesquisa. Universidade de Murdoch, São Paulo, 2005.

Published

2016-02-24

How to Cite

Eno, Élen G. de J., Luna, R. R., & Lima, R. A. (2016). Garden at school: encouraging the culture and interaction with the environment. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 20(1), 248–253. https://doi.org/10.5902/2236117019538

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>