Relation with environmental education classes field and the content of biology in school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236117014799Keywords:
Interdisciplinarity, environmental perception, school.Abstract
The research aimed to analyze the relationship of field classes with the formal content of Sciences with the high school students of a private school in Porto Velho-RO attending high school in two shifts. The aim of the intervention was to identify elements that indicate changes in students’ views on the environment, as well as discussing the importance of field trip for learning them. After subsidize students with basic knowledge in the classroom, an output field was performed in the Environmental Police Battalion (BPA), in the municipality of Candeias do Jamari, which is a region of special interest for conservation and environmental protection, as well thematic areas such as work related to water, land use, riparian vegetation, biomass, sustainability and preservation of springs. In BPA, runs the Recovery Centre for Wild Animals (CRAS) and the Environmental Education Center (ARC) which conducts environmental awareness and orientation activities. From the interaction with students in environmental issues, it was considered that there was a significant evolution in the way we perceive the environment and its influence on the same. Field work for some content improved learning because the student put directly in touch with your object of study.Downloads
References
BIZERRIL, M.X.A.; FARIA, D.S. Percepção de professores sobre a educação ambiental no ensino fundamental. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.82, n.2, p. 57-69, 2001.
CARVALHO, I.C.M. Em direção ao mundo da vida: interdisciplinaridade e educação ambiental. Brasília: IPÊ - Instituto de Pesquisas Ecológicas, 1998. (Cadernos de Educação Ambiental).
CAVALIERE, A.M.V. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Revista Educação e Sociedade, v.38, n.81, p.34-48, 2002.
CHAPANI, D.T.; CAVASSAN, O. O estudo do meio como estratégia para o ensino de Ciências e educação ambiental. Mimesis, v.18, n.1, p.19-39, 1997.
COMPIANI, M.; GONÇALVES, P.W. Aspectos didáticos e metodológicos das atividades de campo em Geologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE GEOLOGIA, 33, 1984, Rio de Janeiro, Anais...Rio de Janeiro: SBG. 1984.
DOURADO, L. Concepções e práticas dos professores de Ciências Naturais relativas à implementação integrada do trabalho laboratorial e do trabalho de campo. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.5, n.1, p.192-212, 2006.
GUERRA, M.F. Educação ambiental. Informe Agropecuário, v.21, n.202, p.54-56, 2000.
KRASILCHIK, M. Práticas do Ensino de Biologia. 4 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008. 175p.
LOPES, G.C.L.R.; ALLAIN, L.R. Lançando um olhar crítico sobre as saídas de campo em biologia através do relato de uma experiência. In: ENCONTRO PERSPECTIVAS DO ENSINO DE BIOLOGIA, 8, 2002, São Paulo. Anais... São Paulo: FEUSP/USP. 2002.
SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de Campo em Ambientes Naturais e Aprendizagem em Ciências - Um Estudo com alunos do Ensino Fundamental. Ciência & Educação, v.10, n.1, p.133-147, 2004.
VIVEIRO, A.A.; DINIZ, R.E.S. Atividades de campo no ensino das ciências e na educação ambiental: refletindo sobre as potencialidades desta estratégia na prática escolar. Ciência em Tela, v.2, n.1, p.163-190, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
DECLARATION