The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117016372

Keywords:

Philosophical Hermeneutics, Truth and Method, Environmental Education.

Abstract

This article aims to enable reflections on relations between the Hermeneutics, as a philosophical branch, and the environmentally oriented educational practice. To achieve this goal, will be addressed on the Philosophical Hermeneutics from Hans-Georg Gadamer's ideas, that with the work entitled Truth and Method, considered a milestone in twentiethcentury thought, influenced different modern scientific areas. Given that the field of Environmental Education, being still na emerging field, is in a moment of theoretical consolidation, it is understood that Hermeneutics can contribute as much as theoretical foundation and as approach in daily practice to environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilian Alves Schmitt, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Sou Bahcarela em Ciências Biológicas, trabalho como educadora ambiental e atualmente curso o mestrado em Educação no Programa de Pós-Graduação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

CARVALHO, I.C. de M.; GRÜN, M. Hermenêutica e educação ambiental: o educador como intérprete. In: Encontros e Caminhos: Formação de Educadoras(es) Ambientais e Coletivos Educadores/ Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Luiz Antonio Ferraro Júnior (org.). - Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

FLICKINGER, H.G. Gadamer e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

GADAMER, H. G. Verdade e Método: Traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

GRÜN, M. Ética e Educação Ambiental: a conexão necessária. 9.ed. Campinas: Papirus editora, 2005.

HERMANN, N. Hermenêutica e educação. Rio de Janeiro: DP&A editora, 2002.

Published

2015-03-31

How to Cite

Schmitt, L. A. (2015). The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(2), 1055–1059. https://doi.org/10.5902/2236117016372

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION