Environmental practices in frederico westphalen’s public schools

Authors

  • Tiago Zanatta Curso de Engenharia Florestal da UFSM
  • Magda Rosa Estudante do Curso de Engenharia Florestal da UFSM/CESNORS
  • Juniara Valeria dos Santos Estudante do Curso de Engenharia Florestal da UFSM/CESNORS
  • Adriana Tourinho Salamoni Professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Maria, Doutora em Biotecnologia, Engenheira Agrônoma pela UFPel

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117010740

Keywords:

Awareness Raising, Environmental Education, Elementary Education, Preservation, Sustentability

Abstract

http://dx.doi.org/10.5902/2236117010740

Environmental education has the task to teach current and future generations the importance of the environment, being a learning process aimed at improving the quality of life where you learn to deal with the environment and respecting it himself. It is important to work with this theme in school, since this is the social space and the location where the student will sequence their socialization process. Associated with this, the activities in public institutions of higher education must be grounded in teaching, research and extension. As continuing education, outreach activities should match the processes of education, culture and science, to provide the results of scholarly activities, aimed at cooperation and integration between the institutions and the society where they are inserted, giving the possibility to participate in academic activities interdisciplinary, inserting it into the theme of society and preparing them for the labor market. The aim was to spread the concepts of environment, stimulating the students to take the steps necessary to protect it and improve it, making it the multiplier. The project was conducted with elementary students of public schools. It discussed issues related to the environment, conservation and/or restoration, sustainable use of resources, native forests, plantation forests and the most common species in the region. Scholars of Forestry have had the opportunity to show their knowledge in various disciplines of the course. It observed different responses of students to work methodology employed, depending on the school attended and year visited. It is intended to continue the work, visiting other schools in the city and neighborings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Zanatta, Curso de Engenharia Florestal da UFSM

Estudante do Curso de Engenharia Florestal da UFSM/CESNORS, bolsista FIEX

References

CUZZUOL, V.; FERREIRA, N.V.S.; MANEIA, A. A perspectiva da responsabilidade socio-ambiental nas instituições de ensino superior. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia

Ambiental, v. 7, n. 7, p. 1527-1539, 2012.

DIAS, G.F. Educação Ambiental: princípios e práticas. 8.ed. São Paulo: Gaia, 2003.

DUARTE, M.M.; PEZZINI, C.; NOVELLO, F.L.; DALPASQUALE, L.; ZEN, L.R.; SALAMONI,

A.; CANTARELLI, E.B. Vida Verde. In: Anais da 23ª Jornada Acadêmica Integrada. Santa Maria/RS. 2008.

ELALI, G.A. O ambiente da escola - o ambiente na escola: uma discussão sobre a relação

escola-natureza em educação infantil. Estudos de Psicologia, v. 8, n. 2, p. 309-319, 2003.

GUIMARÃES, M. Educação Ambiental: no consenso um embate? Campinas/SP: Papirus,

HAZIN, M.C.; PEREIRA, P.M. Mundo da água. Brasília: Ministério do Meio Ambiente-MMA/

SBF/DAP, 2003.

JACOBI, P. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 189-205, 2003.

LAYRARGUES, P.P. Identidades da Educação Ambiental Brasileira. Brasília: Ministério do

Meio Ambiente-MMA, 2004.

MANEIA, A.; CUZZUOL, V. A educação como instrumento de proteção ambiental. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v.7, n. 7, p. 1316-1325, 2012.

NARCIZO, K.R.S. Uma análise sobre a impor- tância de se trabalhar educação ambiental nas escolas. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 22, p. 86-94, 2009.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO ALEGRE. Os caminhos do Lixo: da origem ao destino final - Experiência popular de geren- ciamento integrado em Porto Alegre/RS. In: I Simpósio latino-americano de resíduos sólidos. São Paulo/SP. 1993.

SCARDUA, V.M. Crianças e Meio Ambiente: a importância da educação ambiental na educa- ção infantil. Vila Velha: FACEVV, 2009.

TAUCHEN, J.; BRANDLI, L.L. A gestão ambiental em Instituições de Ensino Superior:

modelo para implantação em Campus Universitário. Gestão & Produção, v. 13, n. 3, p. 503-515, 2006.

UNESCO. Década das Nações Unidas da educação para um Desenvolvimento Sustentável,

-2014: documento final do esquema internacional de implementação. Brasília: UNESCO, 2005.

Published

2013-09-23

How to Cite

Zanatta, T., Rosa, M., Santos, J. V. dos, & Salamoni, A. T. (2013). Environmental practices in frederico westphalen’s public schools. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 14(14), 2817–2822. https://doi.org/10.5902/2236117010740

Most read articles by the same author(s)