The city space and the perception of environmental problems from the use of mental maps in an urban school in Rosário do Sul, RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117010062

Keywords:

Environmental problems, Perception, Mental maps, Environmental education

Abstract

The environmental problems are stronger with the sedentarization of the man, promoting a changing in the natural landscape with the emergence of cities. Many brazilian cities have problems caused by lack of planning, pollution of air and water, water by sewage and solid waste, for irregular housing and risk areas, among many other problems that affect the life quality in cities. This study aims to evalueate, from the use of mental maps in the school, as young teenagenrs of the eigth year of the Escola Estadual de Ensino Médrio Padre Ângelo Bartelle, in the municipality of Rosário do sul, RS, perceive the urban environmental problems in the city space. To achieve this we used the concept of environmental perception from the use of mental maps. The mental maps were made by the students of the school, and in them is sought to represent some environmental problems perceived in the city space of this students. The environmental problems represented in the mental maps were those most commonly perceived in the city space. The mind maps were analysed from the phenomenological method and from the Kozel’s propose (2001). Many and various environmental problems were highlighted, however, the most frequent were related with the pollution from solid waste. It was concluded that the perception of environmental problems in the city space has a strong relation with the society’s behavior towards the consumption of products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Melina Dornelles Severo, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Licenciada em Geografia e mestre em Geografia e Geociências pela UFSM

Mauro Kumpfer Werlang, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professor Associado IV da Universidade Federal de Santa Maria

References

ANDRADE, M. C. de. Geografia Ciência da Sociedade. São Paulo: Atlas, 1987.

BRASIL-PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS – Ensino Fundamental– 3º Ciclo. Brasília:

Secretaria de Educação Fundamental, MBC/SEF, 1998.

BRASIL-PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS – Ensino Fundamental– 3º e 4º ciclo. Brasília:

Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MBC/SEF, 1998.

KOZEL, S. As linguagens como representações do espaço: uma proposta metodológica possível. In: XII

ENCUENTRO DE GEOGRAFOS DE AMERICA LATINA, XII EGAL, 2009, Montevideo. Anais Eletrônicos. Montevideo: Universidad de La Republica, 2009. Disponível em:< http://egal2009.easyplanners.info/

area02/2088_KOZEL_Salete.pdf> Acesso em: 20 dez. 2011.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. In: Revista eletrônica Ambiente e Educação, Rio Grande, v.8, 2003, p.37-54.

NIEMEYER, A. M. de. Desenhos mapas e orientação espacial: pesquisa e ensino de antropologia. Textos

Didáticos. Campinas, IFCH. Unicamp,1994.

OLIVEIRA, N. A. Percepção dos resíduos sólidos (lixo) de origem domiciliar, no bairro Cajuru: Curitiba-

-PR: um olhar reflexivo a partir da Educação ambiental. 2006. 173f. Dissertação (Programa Pós-Graduação

em Geografia); Universidade Federal do Paraná: Universidade Federal do Paraná, 2006.

PEREIRA, L. A. G, CORREIA, I.S. OLIVEIRA, A.P. Geografia fenomenológica: espaço e percepção. In:

Revista eletrônica Caminhos da Geografia. Uberlândia, v.11. n.35. set. 2010. p.173-178.

RAISZ, E. J. Cartografia geral. 2 ed. Rio de Janeiro: Científica, 1969.

SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 2 ed. Petrópolis:

Vozes, 1999.

Published

2014-04-15

How to Cite

Severo, M. D., & Werlang, M. K. (2014). The city space and the perception of environmental problems from the use of mental maps in an urban school in Rosário do Sul, RS. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 18(1), 34–42. https://doi.org/10.5902/2236117010062

Issue

Section

ARTICLES