SUSTAINABLE ALTERNATIVES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: AGROECOLOGY ALLIED TO FOOD SECURITY

Sílvia Naiara de Souza Borba, José Geraldo Wizniewsky, Angelo Piaia, Diego Desconci, Maria Eugenia Matchin Viera, Luiz Eduardo Tonetto Godoy

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/223611708806

The subproject Architects of Saber, Federal University of Santa Maria, was developed from a proposal magna CAPES - New Talents Project, reaching target audience is students of the State School of Elementary Education Dr. Honorato de Souza Santos, located in town Step d 'Sand, peri-urban area of the municipality of Cachoeira do Sul / RS, Brazil. At school worked three axes are calling themselves Agroecology, Environmental Education and Citizenship, and the actual experience lived and assisted on Axis Agroecology. This axis aims to establish a harmonious relationship between children and nature, making them reflect and learn in practice it is possible to obtain food through natural resources without degradation thereof. The activities conducted at the school involve workshops, explanations to students on topics such as natural soil cover and its importance consortium of plants in a particular place and its purpose, deployment garden and Agroforestry Systems (AFS) in the school environment and its contribution for sustainability and food security. The results are relevant because there is the interaction of students with the proposed activities, and have the experience, for example, they are reaping the vegetable garden itself (suspended - vertical and horizontal) vegetables and legumes to your diet.


Keywords


Agroecologia, Arquitetos do Saber, Segurança Alimentar.

References


CAPORAL, F. R.; COSTABEBER, J. A. Extensão Rural e agroecologia. Brasília: MDA/SAF/DATER-IICA, 2007.

CAPRA, F. (org.). Alfabetização ecológica: educação para uma vida sustentável. São Paulo, SP: Cultrix, 2005.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades, 2011. Disponível em: . Acesso em: 02 jul. 2012.

IPEP. INSTITUTO DE PERMACULTURA E ECOVILAS DO PAMPA. Curso de permacultura- PDC. Bagé, RS: 2012.

IPOEMA. INSTITUTO DE PERMACULTURA: ORGANIZAÇÃO, ECOVILAS E MEIO AMBIENTE. Bioconstrução. Brasília, DF,2012. Disponível em: . Acesso em: 02 ago. 2012.

MALUF, R. S. e al. Contribuição ao tema de segurança alimentar no Brasil. Cadernos de Debate, Campinas, v. 4,p. 66-88, 1996. Disponível em: . Acesso em: 25 jun. 2012.

MEIRELLES, L. Soberania alimentar, agroecologia e mercados locais. Agriculturas, [S. l.], v.1, n. 0, set., p.11-14, 2004.Disponível em: .Acesso em: 10 jul. 2012.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria da educação básica. Brasília, DF, 2012. Disponível

em:. Acesso em: 30dez. 2012.

MOLLISON, B; SLAY, R. Introduction to permaculture. Austrália: Tagari publications, 1991.

TURANO, W. A Didática na Educação Nutricional. In: GOUVEIA, E. Nutrição Saúde e Comunidade. São Paulo: Revinter, 1990.

VIEIRA, A. H. Sistemas agroflorestais e a conservação do solo. Agronline, 03 abr., 2006. Disponível em: . Acesso em: 09 ago. 2012.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/223611708806



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: