Discussing the potentialities of video tutorials to distance learning

Josiane Dal Forno

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/223611708689

It is observed that teachers, in general, use of a limited available resources in the virtual learning environment (VLE) and others external to it which could be inserted in this expanding training opportunities offered both classroom teaching, as distance education. Thus, this paper aims to present the process of construction of tutorial videos and discuss its use in educational activities in different educational modalities. For this study, we used, at first, a literature about the main issues involved in the production and use of video tutorials. To understand and promote the use tutorial videos as educational resources for teachers of university teaching, distance education and classroom teaching, broke for creating some videos. The process of creating a video tutorial involves different steps and specific knowledge, especially concerning the characteristics and potentials of different softwares.


Keywords


Vídeos Tutoriais, Recursos Educacionais, Educação a Distância.

References


ABREU-E-LIMA, D. M. de. As habilidades e as inteligências do tutor virtual no trabalho em EaD. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2010/cd/252010193836.pdf. Acesso em: 05/12/2010.

ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes

digitais de aprendizagem. Educação e pesquisa, v29, n2, p.327-340, Jul/dez, 2003.

BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no brasil. Educação & Sociedade, ano XXIII, n.78, 2002, p.117-142

MARCELO GARCÍA, C. La Formación de los formadores como espacio de trabajo e investigación: dos ejemplos. XXI Revista de Educación, nº1, p. 33-57,1999.

REALI, A.M.M.R.; MIZUKAMI, M.G.N. Construindo a base de conhecimento profissional da docência: contribuições do uso de histórias e narrativas. In: MIZUKAMI, M.G.N.; REALI, A.M.M.R. Processos formativos da docência. EDUFSCAR, 2005. p.121-142.

SHULMAN, L. Those who understands: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, 1986. p. 4-14.

SHULMAN, L. Knowledge and teaching: the foundations of the new reform. Harvard Educational

Review, v.57, n1, 1987, p. 1-21.

MORAN, J.M. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: Teoria & Prática. Porto Alegre, vol. 3, n.1 (set. 2000) UFRGS. Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, p. 137-144.

PEDROSA, Stella Maria Peixoto de Azevedo. A educação a distância na formação continuada do

professor. Educar, Curitiba, n. 21, p. 67-81. 2003. Editora UFPR, 2003

PESCE, L. M. Educação a distância: novas perspectivas à formação de educadores. In: MORAES, M. C. (Org.) Educação a distância: fundamentos e práticas. Campinas. UNICAMP/NIED, 2002. p. 91-104.

TANCREDI, R. M. S. P.; REALI, A. M. M. R; MIZUKAMI, M. G. N. Relatório de pesquisa

(FAPESP/Ensino Público), 2005.

VAILLANT, D. Formação de formadores: estado da prática. PREAL. Programa de Promoção da

Reforma Educativa na América Latina e Caribe. n.25, 2003. Disponível em www[1].preal.cl-public-dtindex.php. Acesso em 25/04/2006.




DOI: http://dx.doi.org/10.5902/223611708689



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: