Preservação ambiental e qualidade de vida em comunidades quilombolas

Toshio Nishijima, Luciana Aparecida Ramos Martins

Abstract


This study aimed to understand the reality of the “quilombola” community, evaluatingtheir successes and their needs, looking for community awareness regarding the importance ofenvironmental preservation, as well as its correlation with the health and quality of life forresidents of the Passo do Maia, located in Formigueiro city, in the central region of Rio Grande doSul state, Brazil. The first step came from analysis and interpretation of different approaches tothe topic found in references, both in relation to the historical formation of “quilombola”communities, and in specific works on the environment, environmental preservation and properdisposal of household waste. The second stage was based on information gathered frominterviews and questionnaires administered to community residents. Among the main problems ofenvironmental degradation in the community, there is the pollution of waters and soils due to the improper disposal of domestic waste, which are often deposited in the environment. You canimprove the surroundings, based on appropriate practices in relation to household wasteproduced in the community, such as separating waste, and organics can or should be buried inorder to be used as organic fertilizer in their gardens in the existing location. Awareness amongcommunity residents on the issue of environmental preservation is possible, as demonstratedwillingness to adopt new habits more environmentally healthy, with the use of pedagogicalpractices of environmental education.


Keywords


Environmental education; Community; Garbage; Water

References


BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Departamento de Política da Educação Fundamental. Coordenação Geral de Educação Ambiental. Ciclo de Palestras Sobre Meio Ambiente. Brasília: MEC; SEF, 2001.

DIEESE, Departamento Intersindical de Estatística e Estudos Sócio-econômico. A Situação Do Trabalho No Brasil. São Paulo, 2001

FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo: Ediusp, 1999.

HENRIQUES, RICERDO. Desigualdade racial no Brasil: evolução das condições de vida na década de 90. Rio de Janeiro: IPEA, 2001.

IBGE. Desigualdade. Rio de Janeiro, 05 de junho de 2004. Disponível em file:///IBGE.htm. Acesso em 18 de setembro de 2009.

JACOBI, PEDRO. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa no.118, São Paulo: Autores associados, 2003.

MAESTRI, MÁRIO. O Escravo Gaúcho: Resistência e Trabalho. POA. UFRGS,1993.

MAESTRI, MÁRIO. Uma História do Brasil Colônia. São Paulo: Contexto,1997.

MUNANGA, KABENGELE. Preconceito Racial no Sistema Educativo Brasileiro e Seu Impacto no Processo de Aprendizagem do “Alunado Negro”. In: AZEVEDO, Clóvis, GENTILI, Pablo, KRUG, Andréa e SIMON, Cátia. Utopia e Democracia na Educação Cidadã. Porto Alegre: Ed. UFRGS / Secretaria Municipal de Educação, 2000.

RIZZOLO, FERNANDO. Negros são Maioria dos que Recebem Bolsa Família. Blog do Rizzolo, São Paulo, 16 de dezembro de 2008. Disponível em: http://rizzolot.wordpress.com/negros-saomaioria-dos-que-recebem-bolsa-familia-diz-pesquisa/. Acesso em 20 de setembro de 2009.

TOMÉ, GERUSA DE FÁTIMA. Racismo: O negro e as condições de sua inserção no mercado de trabalho brasileiro no final da década de 90. Revista Urutágua, Departamento de Ciências Sociais

Universidade Estadual de Maringá (UEM), 2004.

TORRES, PATRÍCIA LUPION. (org.) Uma Leitura Para os Temas Transversais. Curitiba: SENAR-PR, 2003.




DOI: https://doi.org/10.5902/223611702283



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: