AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS

Authors

  • Marlise Sozio Vitcel Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Toshio Nishijima Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/223611703905

Keywords:

Hydroelectric Plant, Environmental Education, Energy Crisis, Sustainable Development.

Abstract

This study aimed to study environmental education in the installation of a hydroelectric powerplant in northwestern of Rio Grande do Sul, Brazil. From the theoretical reflection: the energy andenvironmental issues, sustainable development and environmental education in this process, thisresearch examined the proposal for environmental education implemented in the process of installingthe hydroelectric San Jose, with regard to its purpose and its effectiveness. The research ischaracterized by its qualitative nature, being in an exploratory and descriptive. As for the meansemployed to this investigation, the literature search, the primary data collection that occurredthrough interviews and secondary sources consulted in the documents of the hydroelectric plantand official sites. The data was made by content analysis. The research is also characterized as acase study. Outlining the discussions of power generation, it appears that the hydroelectric play animportant role, given its ability to generate action and the fact it is one of the cleanest - as compa- red to fossil fuels, for example - however, not discusses why energy demand is ever increasing, notdiscussing the rational and efficient use of energy. From reflections on the theoretical frameworkand analysis of the environmental education program developed by the project studied, it is clearthat environmental education was an important part in the context of building the dam and in thelist of environmental programs developed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Republica Federativa do Brasil. Lei nº 9.795 de 27 de maio de 1999. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acessado em maio de 2011.

CASTRO, J. Geografia da fome: o dilema brasileiro: pão ou aço. São Paulo: Brasiliense, 1967.

GALEANO, E. As veias abertas da América Latina. Tradução de Galeno de Freitas. 39ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,2000.

GALEANO, E. Quatro frases que fazem crescer o nariz do Pinóquio. Disponível em: http://www.resumenlatinoamericano.org/. Acessado em março de 2010.

GREENPEACE, Greenpeace Internacional. Revolução Energética: a caminho do desenvolvimento limpo. 2010. Disponível em: www.greenpeace.org.br. Acessado em março de 2011.

HUBERMAN, L. História da Riqueza do Homem. Zahar Editores, 1974.

LEFF, E. (Coord.). A complexidade ambiental. São Paulo: Cortez, 2003.

LEMES, F. R. M. Contribuição da Economia Solidária ao Desenvolvimento Local: Agricultores Familiares Feirantes e Associações de Catadores.Dissertação. Ijuí: Editora Unijuí, 2009.

LESSA, S; Revolução e contra-revolução, fator subjetivo e objetividade. In: Revista Outubro, nº 16, Ed. Alameda, São Paulo, SP, jul-dez 2007.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19º ed. Rio de Janeiro; Vozes, 1994.

MIRANDA, D. J. P. Educação ambiental: de conceitos sustentáveis às práticas pedagógicas. Disponível em: www.fae.edu/seminario_sustentabilidade. Acessado em novembro de 2010.

MORIN, EDGAR. Educação e Complexidade: Os setes saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002.

SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável.3.ed., Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

SACHS. I. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

SEN, A. K. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

SILVA NETO, Benedito, Sistemas dissipativos, complexidade e desenvolvimento sustentável: parte 1: conceitos básicos

/Ijuí : Ed. UNIJUI, 2006.

SILVA, M. Prefácio. In: FERRARO Jr. L. A. Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

TIDES FOUNDATION. A história das coisas. Vídeo. 2005.

TORRES, M. B. R. A interface entre educação ambiental e gestão ambiental numa perspectiva das ciências sociais. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. ISSN 1517-1256, v.18, janeiro a junho de 2007.

VEIGA, J. E; A emergência socioambiental. São Paulo, SP: Ed. SENAC, 2007.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo; Atlas, 1997.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2011-10-11

How to Cite

Vitcel, M. S., & Nishijima, T. (2011). AÇÕES DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA INSTALAÇÃO DE UMA USINA HIDRELÉTRICA NA REGIÃO NOROESTE DO RS. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 4(4), 572–585. https://doi.org/10.5902/223611703905

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)