Environmental sustainability and postulates of thermodynamics: an essay from the work of Nicholas Georgescu-Roegen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236117016919

Keywords:

Environmental Sustainability, Entropy, Critical Environmental Education.

Abstract

This essay discusses the environmental sustainability theme from the Second Law of Thermodynamics - Entropy Law - with reference to the discussions of the economist and mathematician Nicholas Georgescu-Roegen on the environmental limits to economic development. When considering the entropy as the most economical of all physical laws, the author analyzes the inevitable consequences of entropic processes of human activities, criticizing the theory of balance between the environment and economic development, calls into question the very concept of sustainable development. The theoretical bases of their ideas, based on the classic postulates of the natural sciences, have important contributions for the critical perspective of environmental education and for the science education.

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Author Biographies

Leila Cristina Aoyama Barbosa, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutoranda Programa de Educação Científica e Tecnológica - UFSC Mestre em Ensino de Ciências, linha Educação Ambiental - UFMS Licenciada em Biologia pela UFMT Professora titular da Escola Técnica Estadual de Rondonópolis/MT

Carlos Alberto Marques, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Professor Associado IV da Universidade Federal de Santa Catarina e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT)- Departamento de Metodologia da Educação. Bolsista Produtividade em Pesquisa - CNPq. Diretor Geral da Divisão de Ensino da Sociedade Brasileira de Química.

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Published

2015-03-31

How to Cite

Barbosa, L. C. A., & Marques, C. A. (2015). Environmental sustainability and postulates of thermodynamics: an essay from the work of Nicholas Georgescu-Roegen. Revista Eletrônica Em Gestão, Educação E Tecnologia Ambiental, 19(2), 1124–1132. https://doi.org/10.5902/2236117016919

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATION