INTEGRAL EDUCATION A FULL-TIME: PLANNING AS A TOOL IN MANAGEMENT

Sergio Begnini, Andreia Casagrande

Abstract


The school manager is responsible for the administrative side of the school, however your main responsibility is to turn our attention to the subject of the existence of school learners. This study allows to deepen the understanding of organizational and environmental reality of the school, from a real case. The main goal is to present to the unit managers of integral education, tools that assist in the construction of strategic planning for better management of schools. The research is characterized by an exploratory, descriptive and conclusive character approach. For data collection structured questionnaires were used. Data were tabulated and analyzed using the SWOT matrix. After it was built the plan of actions, which show suggestions to put into practice. The research identified a need to qualify the managers in order to identify and overcome existing challenges and the need for strategic planning in everyday school life. We conclude that there is a great way to go and several barriers to overcome, especially in planning actions that will be implemented in the school environment.

Keywords


Planning, Integral Education, Challenge.

References


ALONSO, M. O papel do diretor na administração escolar. São Paulo: Difel, EDUC, 1976.

BATEMAN, T.; SNELL, S. Administração: Liderança e Colaboração no Mundo Corporativo. 6. ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2007.

BRASIL, Casa Civil. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: . Acesso em: 05 mai. 2014.

CASAGRANDE, A.; BEGNINI, S. Eficácia da Administração Escolar: um desafio aos sistemas de educação. Interface Acadêmica. Concórdia, n. 1, v. 2, p. 171-181, 2007.

CHIAVENATO, I. Administração nos Novos Tempos. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

COLOMBO, S. S. Gestão Educacional: Uma nova visão. São Paulo: Artmed, 2004.

DAFT, R. Administração. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

GAMA, A. S.; FIGUEIREDO, S. A. O planejamento no contexto escolar. Disponível em: . Acesso em: 09 jul. 2014.

GOMES, A. L. A educação Integral e a Implantação do Projeto Escola Pública Integrada. Dissertação (Mestrado). UNESC, 2007.

GÓMEZ-GRANELL, C.; VILA, I. A cidade como projeto educativo. Pátio: revista pedagógica. Porto Alegre, n. 51, p. 16-19, ago./set. 2009.

KLUYVER, C. A.; PEARCE II, J. A. Estratégia: Uma visão executiva. 2. ed. São Pulo: Pearson, 2007.

LIMA, S. Apenas o professor pode atuar na educação integral? Pátio: revista pedagógica. Porto Alegre, n. 51, p. 34-37, ago./out. 2009.

LOPES, E. M. T.; FILHO, L. M. F.; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

LÜCK, H. Gestão escolar e formação de gestores. Revista Em Aberto. Brasília, vol 17, n. 72, p. 11-33, 2000.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Educação Integral: Texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC, Secad, 2009.

MOLL, J. Um paradigma contemporâneo para educação integral. Pátio: revista pedagógica. Porto Alegre, n. 51, p. 12-15, ago./set. 2009.

OLIVEIRA, D. P. R. Planejamento estratégico: Conceitos, metodologia e práticas. 22. ed. São Paulo: Atlas, 2006.

PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2007.

PERFEITO, C. D. F. Planejamento estratégico como instrumento de Gestão Escolar. Educ. bras. Brasília, vol 29 ns. 58e59, p. 49-61, jan/dez 2007.

ROBBINS, STEPHEN P.. Administração: mudanças e perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2000.

VALERIANO, DALTON. Moderno gerenciamento de projetos. São Paulo: Pearson, 2005.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117015089



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: